نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: از لحاظ مبادلات بانکی روابط ما با ژاپن دچار مشکل است، اگرچه مبادلات کالایی بین دو کشور کماکان ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خراسان، غلامحسین شافعی در جلسهای در محل اتاق بازرگانی مشهد که با حضور رایزن سفارت ژاپن برگزار شد، بیان کرد: به دلیل مشکلات بانکی، کالاهای ژاپنی با واسطه به ایران وارد میشود و این معضل مشکلاتی را برای کالاهای ژاپنی به دلیل بالا رفتن قیمت آنها ایجاد میکند و مزیتهای رقابتی آن را کاهش میدهد البته پیشینه روابط ما با ژاپن به دوران باستان میرسد، زمانی که مبادلات اقتصادی از طریق جاده ابریشم شروع شد و آنچه در موزههای ژاپن وجود دارد، نشان دهنده قدمت ماست که به هزار و 500 سال میرسد.
وی ادامه داد: آنچه که ژاپن و مردم آن را برای کشور ما شاخص کرده است، وجود اخلاقیات و سنتهای قابل تحسین در بین مردم ژاپن است. مردم ژاپن از معدود کشورهایی هستند که تکنولوژی و توسعه علم نتوانسته بر احساس و عاطفه مردمش غلبه کند و این برای ما یک مشخصه قابل توجه است.
شافعی گفت: توسعه تکنولوژی و تعالی علم در ژاپن توانسته پیوند مناسبی با سنتها و اخلاقیات ژاپن برقرار کند و به پیش برود. وجود چنین وضعیتی در ژاپن، باعث شده که ملت ما نسبت به ژاپن، نگرشی مثبت و قابل تحسین داشته باشد.
وی اظهار کرد: انضباط، وفاداری به جامعه و روحیه جمعگرایی در مدیریت ژاپنی برای مدیران ما یک الگوی کاملا مثبت است. وجود چنین فضایی خود عامل مهمی برای توسعه روابط همه جانبه دو کشور است این در حالی است که اراده سران دو کشور سه دهه گذشته برای توسعه روابط اقتصادی مهیا بوده است و میبینیم که از سال 1973 رشد روابط اقتصادی ما با ژاپن با اعداد و ارقام قابل توجهی در حال گسترش بوده و اسناد مهمی بین دو کشور در طول سالهای گذشته به امضا رسیده است.
نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: در سال گذشته حجم صادرات غیر نفتی ما به ژاپن 567 میلیون دلار بوده که شامل 91 قلم کالا از جمله فرش، زیره، زعفران، پسته، میوههای خشک، آلومینیوم و میوه میشود؛ واردات ما نیز از ژاپن یک میلیادر و 340 میلیون دلار بوده که شامل 100 قلم کالا میشود.
وی عنوان کرد: به نظر میرسد با توجه به زمینههای مناسب، حجم مبادلات اقتصادی غیر نفتی ما میتواند گسترش یابد، خصوصا در زمینه سرمایه گذاریهای منطقهای، زمینه خوبی برای توسعه روابط داریم.
ادامه مطلب ...خبرگزاری فارس: رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: صادرات فرش دستباف در سال 89 را 500میلیون دلار برآورد کرده ایم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فیصل مرداسی صبح امروز در یک نشست خبری اظهار داشت: ضعف عمده تولید فرش دستباف در شرایط فعلی بازار ، حلقه مفقوده سفارش پذیری است چرا که عمده تولید ما به طور غیرمتمرکز و در منازل انجام می شود.
وی افزود: اگرچه مشکلات قانونی کارگاههای متمرکز فرش دستباف با تدوین آییننامه های اجرایی حل شده، اما مجتمع های متمرکز رونق چندانی ندارد علیرغم اینکه ما معتقدیم این مجتمع ها درتولید استاندارد قدرت سفارش پذیری رفع موانع تولید غیرمتمرکز و پاسخگویی به مشتریان می تواند نقش بسزایی داشته باشد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: به دنبال آن هستیم تا به لحاظ فرهنگی مجتمع های متمرکز را توسعه و گسترش داده و فعالین این حوزه را مورد تشویق قرار دهیم، ضمن اینکه ما مخالف تولید غیرمتمرکز نیستیم و معتقدیم که باید تولید غیرمتمرکز با مدیریت متمرکز ساماندهی شود.
وی با بیان اینکه تسهیلات اعطا شده به تولیدکنندگان فرش دستباف 65 درصد ثابت و 35 درصد در گردش است، اظهار داشت: جامعه فرش دستباف امروز نیازمند سرمایه در گردش است و کمبود این سرمایه یکی از معضلات فعلی این حوزه است.
مرداسی گفت: بازار بین الملل فرش ظرف ده سال اخیر از نظر وزنی به شدت کوچک شده است و از چهل هزار تن به 26 هزار تن رسیده که به طور متوسط سالانه 7 درصد کاهش وزنی تولید صادرات فرش وجود داشته است.
وی با بیان اینکه ایران در ده سال گذشته یک دوره رکود را گذرانده است، اظهار داشت: باید تلاش مضاعفی داشته باشیم تا فرش از فضای رکود خارج شود، خوشبختانه در چند ماه اخیر شاهد رشد محدود در عرصه صادرات فرش بوده ایم که از آبان ماه این روند آغاز شده است و دلیل آن می تواند خارج شدن غربیها از بحران مالی یا سیاست های افزایش نرخ جایزه صادراتی بوده باشد.
مرداسی ادامه داد: پیش بینی می کنیم که سال 2010 و 2011 سال رونق صادرات فرش دستباف در جهان باشد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: در ده ماهه سال جاری 390 میلیون دلار صادرات فرش داشته ایم که 97 درصداز این میزان صادرات به 31 کشور بوده است به طوری که آمریکا 16 درصد، آلمان 16 درصد، امارات 12 درصد، لبنان 7درصد، ایتالیا 5.5 درصد، ژاپن 4 درصد، کانادا 3.3 درصد، کویت 3درصد، سوئیس 3درصد، انگلیس 2.3درصد، اتریش 3.2 درصد، قطر 2.3 درصد، سوئد 2 درصد، بحرین 2 درصد، فرانسه 1.6 درصد، عمان 1.6 درصد، روسیه 1.5 ، سوریه 1.5، استرالیا یک درصد، عراق یک درصد، عربستان یک درصد، آفریقای جنوبی یک درصد و کشورهای برزیل، دانمارک، یونان، افغانستان، ترکیه، مالزی، فنلاند و نروژ زیر یک درصد صادرات داشتهاند.
وی افزود: در ده ماهه سال جاری به لحاظ ارزشی 11.2 درصد رشد صادرات و به لحاظ وزنی 4.7 درصد کاهش داشتهایم و برآورد ما این است که تا پایان سال به عدد 450 میلیون دلار در صادرات فرش دستباف برسیم.
مرداسی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در سال 89 صادرات فرش دستباف به 500 میلیون دلار برسد، گفت: امیدواری های ما به خاطر نبود مشکل در این حوزه نیست چرا که در عرصه تولید فرش دستباف و صادرات آن مشکلات فراوانی وجود دارد که باید با واقع بینی به دنبال شناخت و رفع آن باشیم.
وی با بیان اینکه بخش عمدهای از صادرات ما به بازارهای سنتی فرش دستباف است، اظهار داشت: ما به دنبال حوزههای جدید صادراتی هستیم تا بتوانیم صادرات فرش دستباف را توسعه دهیم لذا توجه ویژه ای به کشورهای حوزه خلیج فارس استرالیا، برزیل، آفریقای جنوبی، روسیه، لبنان، کویت و امارات داریم.
رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به تأثیر طرح هدفمند کردن یارانه ها در صادرات فرش دستباف گفت: اجرای این طرح می تواند در یک مقطع زمانی فشارهای زیادی به لحاظ افزایش قیمت تمام شده به ما وارد کند اما باتوجه به اینکه تولید فرش دستباف اشتغالزا، صادراتی و مانع از مهاجرت روستاییان به شهرها است، امیدواریم که از 30 درصد از درآمد طرح هدفمند کردن یارانهها بخشی نیز به حوزه فرش دستباف تخصیص داده شود.
همچنین وی با اشاره به چهارمین جشنواره تکریم از هنرمندان و پیشکسوتان فرش دستباف که فردا برگزار می شود، اظهار داشت: در این مراسم دو نفر ارزیاب فرش از استان تهران ، سه نفر تولیدکننده متمرکز از استانهای اصفهان، آذربایجان شرقی، و خراسان رضوی و هفت نفر تولیدکننده غیرمتمرکز با مدیریت متمرکز از استان های فارس، قم، مرکزی، تهران و همچنین دو نفر از اساتید فقید حوزه فرش مورد تقدیر قرار می گیرند.
علمی آموزشی. فرش. سه بعدی. قالی
تهران- طراحی و اجرای چله کشی سه بعدی و بافت تابلو فرش آن برای اولین بار در هنر قالی دستباف در کشور انجام شده است که پدیدهای نو و گرانمایه در هنر اصیل ایرانی است.
طراح طرح چله کشی سه بعدی در هنر تابلوی فرش ایران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: چارچوب و چله کشی دار قالی طی سالیان متمادی سیر یکنواخت و مشابهی را در هنر ارزشمند قالی دستباف طی کرده است.
عزیز دوست نو شفق که در بیست و سومین جشنواره بینالمللی خوارزمی رتبه سوم نوآوری را کسب کرد، افزود: این طرح ضمن رعایت اصل سنت چله کشی دار قالی، در ابعاد هندسی آن تغییر ساختاری ایجاد کرده که منجر به برجسته شدن طرح قالی میشود.
وی در تشریح این طرح افزود: این طرح بر اساس محاسبات هندسی و ریاضی انجام و بر اساس نمودار محاسبه میشود.
این کارشناس در ادامه گفت: دراین روش هشت زاویه در تابلو مشخص و برای بافت یکی از زاویهها انتخاب و براساس آن کار بافت انجام میشود که در نهایت طرحی به حالت سه بعدی به دست میآید.
شفق افزود: البته با بکارگیری محاسبات ریاضی مشخص میشود که چه نخی بعد از چند بافت باید حذف و یا اضافه شود و در واقع تفاوت این طرح نسبت به روش سنتی قالی بافی درهمین بخش است که بعد از انجام آن طرحی سه بعدی به دست میآید.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر موزه فرش ایران خواهان اثر سه بعدی است که بر این اساس طراحی شده افزود: طراحی، بافت و تکمیل کردن این طرح حدود ۵۱ماه زمان برده است.
مواد سازنده این طرح ، ابریشم و کرک است و برای رنگرزی الیاف آن نیز از رنگهای گیاهی استفاده شده است.
* دیدار از نمایشگاه فرش الهام بخش بافت فرش سه بعدی شد
فکر بافت فرش سه بعدی اولین بار در سال ۶۹هنگام بازدید از یک نمایشگاه فرش، به ذهن شفق خطور کرد.
وی در اینباره گفت: با افراد زیادی در این زمینه مشورت کردم، اما بسیاری از آنها این فکر را نپسندیدند و آن را غیرعملی دانستند.
شفق در سال ۷۰در دیدار با جمشید امینی که یکی از آخرین شاگردان کمال الملک بود، انگیزه زیادی برای اجرای طرح خود پیدا کرد. امینی این طرح را عملی دانست و او را تشویق کرد آنچه را در ذهن دارد انجام دهد.
هرچند امینی که آن هنگام پیرمردی حدود ۹۰ساله بود ، سه سال بعد در گذشت ، اما تشویقهای او موجب شد شفق به دنبال تحقق ایدههای خود برود بطوری که وی در سال ۷۵کارگاه بافت فرش سه بعدی را دایر کرد.
طراح فرش سه بعدی در اینباره گفت: شبانه روز برای بافت فرش تلاش میکردم، بطوری که طی ۵۱ماه ، وزن من از ۶۵کیلو به ۴۵کیلو کاهش یافت.
این هنرمند سابقه انجام کارهای نقاشی و آبرنگ را نیز دارد که در کشورهایی مانند دانمارک ، کانادا و سوئد عرضه میکرد و از محل این درآمد اقدام به راه اندازی کارگاه رنگ و نقاشی کرد. اما برای آنکه تمام وقت خود را صرف بافت فرش سه بعدی کند، کارگاه خود را هم به فروش رساند
با مطالعه این خبر هیچ نکته قابل ملاحظه ای که بتوان از آن به عنوان تسهیلات یاد کرد به چشم نمی خورد. نه زمان ارسال کوتاه تر شده نه قیمت ها کمترین تفاوتی با شرایط عادی دارد!
در تماس با شرکت حمل و نقل میر حسینی که از طرف مرکز ملی به عنوان ارایه کننده تسهیلات حمل معرفی گردیده است ایشان در شرایط عادی وزن هر عدل را 100 کیلو گرم و هزینه آن را نیز 20 هزار تومان اعلام کردند. با کمال تعجب همین شرایط برای حمل فرش ها به کیش نیز بی کم و کاست در نظر گرفته شده است. در زمینه بیمه ها هم وضع به همین منوال است.
معلوم نیست تسهیلات مورد نظر مرکز ملی فرش ایران شامل چه موارد خاصی است که موجب منفعت و یا تشویق شرکت کنندگان و یا لااقل کم کردن زحمات ایشان خواهد شد.
گویا تعیین یک شرکت بیمه معین و یک باربری خاص! تنها اقدام مرکز است که تنها تضمین کننده سود ارایه کنندگان خدمات بوده و کمترین نفعی به حال شرکت کنندگان نخواهد داشت.
متن آگهی مرکز ملی فرش ایران در این زمینه عینا از روی سایت این مرکز جهت اطلاع بدین شرح است:
برای شرکت کنندگان در چهارمین نمایشگاه تخصصی- صادراتی فرش دستباف کیش، تسهیلاتی جهت حمل بار در نظر گرفته شده است که این تسهیلات به شرح زیرند:
جهت حمل فرشهای نمایشگاهی از تهران به کیش و بالعکس (حمل و نقل میرحسینی):
- هزینه حمل هر عدل فرش از دفتر تهران تا دفتر کیش مبلغ 200 هزار ریال است.
تذکر 1: بیمه مسوولیت حمل و نقل از قرار هر یک میلیون تومان، مبلغ هزار تومان است و بیمه کامل آسیا از قرار هر یک میلیون تومان، مبلغ ....... تومان است.
تذکر 2: هزینه حمل و نقل از دفتر کیش تا نمایشگاه بنا به حجم کالا به طور جداگانه محاسبه میشود.
- نحوه تحویل کالا در تهران: برای انجام امور گمرکی و کابوتاژ در هنگام تحویل فرشها، تمامی تخته فرشها باید با مشخصات کامل –طبق فهرست پیوستی که توسط صاحب کالا تهیه و تنظیم می شود- تحویل داده شود. در غیر این صورت، شرکت از دریافت کالا خودداری می کند.
تذکر: شرکت کنندگانی که کالای خود را از طریق هوایی حمل می کنند حتماً باید پیش از انتقال کالا از فرودگاه کیش به نمایشگاه، کالای خود را به رویت مأموران گمرک فرودگاه برسانند تا با تأیید گمرک در بارنامه و یا بلیت هواپیمایی، مشکلی در برگشت کالا پیش نیاید.
- پس از مراجعه شرکت کنندگان به دفتر باربری در کیش، با در دست داشتن رسید بار و تسویه حساب کامل، کالاهایشان توسط کامیونتهای شرکت در نمایشگاه تحویل می شود که شرکت کنندگان پس از رویت مأموران گمرکی مستقر در نمایشگاه می توانند کالاهای خود را به داخل غرفه انتقال دهند.
- شرکت کنندگان باید کالاهای خود را حداکثر تا 10 روز قبل از شروع نمایشگاه به دفتر شرکت حمل و نقل تحویل دهند تا مراحل حمل به موقع و طبق برنامه زمان بندی صورت پذیرد. در صورت عدم رعایت زمان فوق توسط صاحبان کالا، شرکت حمل کننده هیچگونه تعهدی در قبال به موقع رسیدن بار نخواهد داشت.
- برای برگشت کالا پس از پایان نمایشگاه با حضور صاحب کالا و یا نماینده وی، کالاهای فوق فقط در داخل نمایشگاه تحویل گرفته می شود و از تحویل گرفتن کالا در خارج از نمایشگاه به هر صورت معذور خواهد بود.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر می توانید در زمینه حمل بار با شماره 6-07644432915 و 02155326044 (باربری میرحسینی) تماس بگیرید.
گفتنی است چهارمین نمایشگاه تخصصی- صادراتی فرش دستباف ایران از هفتم تا دهم اردیبهشت ماه 89 به همت مرکز ملی فرش ایران در جزیره کیش برگزار می شود.
□
چکیده:
متن دربردارنده واژگان یا نشانه های بصری است که ذهن خواننده را به رمزگشایی، ترکیب وساخت معانی هدایت می کند. یک «متن» معمولاً به گزارش یک پیام اشاره دارد و به طور فیزیکی مستقل از فرستنده و گیرنده اش است. آن می تواند به صورت یک کتاب، تصویر، برنامه تلویزیون، فیلم یا محصول (کالا) باشد. در واقع متضمن علائم، کیفیات، تصاویر، صداها و اشارات است و توسط قراردادهای ارتباطی طبقه ای خاص قابل تأویل می باشد. هدف این تحقیق بررسی اشارت معنایی و پتانسیل نهان در واژگان و فرم های تصویری دارد. نشانه شناسی یک چارچوب نظری و روان شناختی جهت تجزیه وتحلیل سطوح معنایی زبان، متون وعکس یا نقاشی به مثابه متون تصویری به مدد دلالت ها، مفاهیم نظری وفلسفی ارائه می کند. ابتدا به نشانه شناسی متن و سپس با به کارگیری عناصر مشترک متن و تصویر و با ابزارهای نشانه شناسی به نقد تصویرپرداخته است. گرنیکا، شاهکاری برجسته و کار بزرگ سیاسی قرن بیستم، همانند یک متن، مجموعه ای از عناصر منحصربه فرد را در خود دارد که معنا و مفهوم عمیقی را در بر دارند. ساختار معنایی متن تصویری با ارائه دیدگاه مناسب نشانه شناسی جهت تأویل وتفسیر «گرنیکا» اثرمعروف پیکاسو استفاده شده ومعنا ومفهوم در سطوح چندگانه عمل می نمایند.
واژگان کلیدی:
استعاره ـ دلالت های ضمنی ـ رمزگان ـ شمایل نگاری ـ متون تصویری
□
وزیر رفاه گفت: بر اساس طرحی که بیش از 200 هزار خانوار تحت پوشش آن قرار میگیرند ، بیمه قالیبافان و صاحبان صنایع دستی از 15 تا 50 سال به مورد اجرا گذاشته می شود.
به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)،" صادق محصولی" افزود: در بودجه سال 89 سعی شده رقم خوبی برای بیمه اجتماعی، بافندگان قالی، فرش، گلیم، گبه، زیلو و همچنین دارندگان حرف مرتبط با صنایع دستی در نظر گرفته شود و با تصویب مجلس در سال آینده بیمه اجتماعی این گروه آغاز خواهد شد.
وی افزود: این بیمهها متناسب با تعداد آنها و با معرفی که از طرف وزارت بازرگانی و سازمان صنایع و همچنین تاییدیهای که سازمان آموزش فنی و حرفهای میدهد ، تعداد زیادی از این جامعه نه فقط بافندگان که حتی رنگرزان نخ، پرداختکنندگان و صنایع وابسته به این حرف نیز تحت پوشش این بیمه قرار میگیرند.
وزیر رفاه تصریح کرد: حدود 20 درصد از 27 از یارانه پرداختی سهم بیمه به این گروه را دولت پرداخت میکند و تنها هفت درصد توسط افراد پرداخت خواهد شد و این از مزیتهای این طرح بیمه است.
محصولی از اجرای طرح «بیمه اجتماعی قالیبافان» حرف مرتبط با صنایع دستی از سال آینده خبر داد.
وزیر رفاه و تامین اجتماعی در پایان خاطرنشان کرد: طبق پیشبینیهایی که در آییننامه این طرح صورت گرفته است، تمامی صاحبان این حرفه از جمله قالیبافانی که در منزل شخصی کار میکنند و همچنین قالیبافانی که حداقل در پنج متر مربع و حداکثر در20 مترمربع کار میکنند، تحت پوشش این بیمه قرار میگیرند.