فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

شبکه تلویزیونی روسیه: فرش های دستباف ایرانی دارای شهرت جهانی است

مسکو- یک شبکه تلویزیونی روسیه در برنامه ای با پخش تصاویری از نمایشگاه فرش در جزیره کیش اعلام کرد: ایران زیباترین فرش های جهان را دارد و فرش های دستباف ایرانی دارای شهرت جهانی است.

به گزارش ایرنا از مسکو، شبکه تلویزیونی "تی.وی.سی" امروز چهارشنبه در گزارشی با بیان اینکه فرش ایرانی نیازی به تبلیغات ندارد، اعلام کرد : آوازه فرش های دستباف ایرانی جهان را فرا گرفته است و افراد در بسیاری از کشورهای جهان از داشتن فرش ایرانی در منزل خود افتخار می کنند.


این شبکه افزود: در بسیاری از کشورها ،فرش به عنوان ملاک برای سنجش توانمندی مالی افراد محسوب می شود و به همین دلیل این رویداد در سطح جهانی با علاقه فراوان مورد توجه قرار دارد.

ادامه مطلب ...

تداوم روند افزایشی صادرات فرش دستباف

میزان صادرات فرش دستباف ایران در فرودین‌ماه امسال نسبت به فروردین 88 از نظر ارزشی و وزنی رشد قابل توجهی داشته است.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، برپایه آمار منتشرشده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، ارزش فرش‌های صادراتی ایران که در فروردین‌ماه 1388 معادل 3/12 میلیون دلار بود، در فروردین امسال به 8/13میلیون دلار رسیده است و میزان وزنی فرش‌های صادراتی نیز از 7/168 تن در نخستین ماه سال گذشته، به 6/184 تن در فروردین امسال رسیده است.

بر اساس این گزارش، میزان صادرات فرش دستباف ایران در مقایسه ماه نخست سال‌های 88 و 89، از نظر ارزشی 46/12 و از نظر وزنی 46/9 درصد رشد داشته است.

گفتنی است میزان صادرات فرش دستباف ایران در پایان سال 1388 نیز نسبت به سال پیش از آن 8/16 درصد از نظر ارزش و 03/2 درصد از نظر وزن افزایش یافته بود.

افزایش صادرات فرش دستباف در فروردین

افزایش صادرات فرش دستباف در فروردین 89

خبرگزاری فارس: میزان صادرات فرش دستباف ایران در فرودین ماه امسال نسبت به فروردین 88 از نظر ارزشی و وزنی رشد قابل توجهی داشته است.

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، برپایه آمار منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، ارزش فرشهای صادراتی ایران که در فروردین ماه سال 1388 معادل 3/12 میلیون دلار بود، در فروردین امسال به 8/13میلیون دلار رسیده است و میزان وزنی این فرشهای صادراتی نیز از 7/168 تن در نخستین ماه سال گذشته، به 6/184 تن در فروردین امسال رسیده است.
بر اساس این گزارش، میزان صادرات فرش دستباف ایران در مقایسه ماه نخست سالهای 88 و 89، از نظر ارزشی 46/12 و از نظر وزنی 46/9 درصد رشد داشته است.
گفتنی است میزان صادرات فرش دستباف ایران در پایان سال 1388 نیز نسبت به سال پیش از آن 8/16 درصد از نظر ارزش و 03/2 درصد از نظر وزن افزایش یافته بود

فرش کاشان در کمند تار و پود مشکلات

کاشان-رونق فرش دستباف کاشان با قدمت کهن که روزگاری شاهکار صنایع دستی ایران بود، این روزها به دلیل مشکلات عدیده در حال رنگ باختن است.

 بررسی تحولات و عوامل موثر برکاهش رونق این هنر- صنعت بی بدیل، زیبا و پویا که هنوز نخستین و عمده ترین صادرات غیرنفتی کشور به حساب می آید، نیازمند بازگشت به تاریخ پیدایش و دقت در عوامل منفی موثر بر این هنر ملی است.

 

"شبنم رسولی" محقق در زمینه فرش با اشاره به تاریخ گسترش و پیشرفت هنر فرش بافی در ایران بعد از صفویان می نویسد "در قرن هفدهم فرشهای کاشان به دلیل مرغوبیت و ظرافت، ازشهرت خاصی برخوردار بود که با حمله افغانها و بعد در دوره نادر شاه افشار، قالی بافی دوباره آسیب دید و تا دوره قاجار بهبودی در وضع آن پدید نیامد.

 

در قرن نوزدهم مهمترین مراکز تولید و کارگاه ها در تبریز، جوشقان، کرمان، کاشان، سلطان آباد و مشهد بود، بطوری که در این قرن تجارت و صادرات بالا گرفت.

ادامه مطلب ...

تصاویر سری اول


کپی 1

همایش ثبت طرح و نقوش فرش

کپی 2

سه


کپی 3

چهار

کپی 4

نمای نمایشگاه


کپی 5

شش

کپی 6

هفت


کپی 7

هشت

کپی 8

نمای نمایشگاه


کپی 9

ده

12 تیرماه، سومین جشنواره فرش دستباف خراسان رضوی

 سومین جشنواره استانی فرش دستباف خراسان رضوی، 12 تیرماه امسال برگزار می گردد.
    به گزارش موج، در این جشنواره که در محل سازمان بازرگانی استان خراسان رضوی برگزار خواهد شد، فعالان برتر رشته های مختلف این هنر - صنعت مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
    بنابراین گزارش، تمامی بافندگان، طراحان و نقاشان، رنگرزان، رفوگران و مرمت کاران، مجتمع های متمرکز و غیرمتمرکز تولید فرش، طراح و سازندگان ابزار و تجهیزات فرش، بازرسین فنی و چله کش ها، شرکت های تعاونی فرش، فروشندگان و صادرکنندگان فرش و قالیشویی ها می توانند تا 15 خرداد مستندات و نمونه های تولید خود را به اداره فرش سازمان بازرگانی استان تحویل نمایند.

پیام تسلیت

سومین روز رحلت استاد کربلایی اصغر روفه گر حق، از ساعت 6 تا 8.30 عصر دیروز در مسجد المهدی محله قالیچی لر، محله ای که استاد را در خود ماوا داده بود برگزار شد.
    نام استاد و مسجد محله قالیچی لر برای مردم این ناحیه مترادف است با نوای اذانی که او عمری در این مسجد سر داد و آنان را با صدای اذان خود به نماز دعوت کرد.
    
گروه فرش رضوی این ضایعه را به خانواده آن مرحوم و خانواده بزرگ فرش دستباف تسلیت می گوید. خدایش بیامرزد و با اولیاء خود محشورش بدارد. انشاءالله.
    
    

برای 
دریافت عکس بزرگتر روی تصویر کلیک کنید/ عکس: علیرضا قادری
برای دریافت عکس بزرگتر روی تصویر کلیک کنید

    استاد اصغر روفه گر حق بسال 1302 در شهر تبریز در خانواده ای که با حرفه رفوگری گذران زندگی می کردند، بدنیا آمد و از همان اوان کودکی با این حرفه انس گرفته و بعد از پدرش در نزد اساتید آن زمان از جمله مشهدی حسین آق باش مشغول به کار شده است. وی شروع بکار خود را از چهارده سالگی ذکر می نماید و معلومات مهارتی خود را نزد برادر بزرگش میرزاآقا تکمیل می نماید. بعد از آن با جدیت و علاقه ای که به این هنر داشته با بکارگیری ابتکارات خاص و استعداد بالقوه موجب ابداع برخی از ابزارآلات رفوگری ازجمله قلاب پشت گردیده است. وی به غیر از رفوگری در رشته بافندگی و رنگرزی دارای مهارت و تجارب ارزنده ای میباشد و همواره در عالم فرش از مرمت کاران سرآمد و صاحب سبک بحساب می آمده است. وی شاگردان بسیاری را تربیت نموده که هرکدام از آنان در نوبه خود از اساتید این حرفه بشمار می روند. بجز برادر زادگانش ،چهار فرزند وی به نامهای: رسول، رحیم، کریم و محمود از استادکاران خبره این حرفه بحساب می آیند و استاد اصغر روفه گرحق در مقام یک مرمت کار چیره دست تاکنون دهها اثر نادر و تاریخی را مرمت و احیا نموده است که هرکدام جزء آثار ملی و فرهنگی این دیار در مراکز موزه ای خودنمایی می کند.
    
    


     در سومین دوره مراسم تجلیل از اساتید و پیشکسوتان فرش دستباف ایران که از سوی مرکز ملی فرش ایران ، اسفند ماه 1387 برگزار شد ، استاد در بخش روفه گری به عنوان مرمت کار برگزیده شناخته و مورد تجلیل قرار گرفت.
     وی در اواخر عمر بعلت کم سویی چشم از توان کار محروم گردیده بود اما بارها می گفت: اگر روزی بینایی خود را باز یابم قصه دل انگیز سوزن و انگشت را دوباره خواهم سرایید.

کاهش صادرات در انتظار فرش دستباف ایران

    با افزایش تورم و اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، قیمت فرش در سال جاری رشد قابل توجهی خواهد یافت.
    
    اکبر هریسچیان، رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش در گفتگو با خبرنگار موج با اعلام این مطلب اظهار داشت: اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و رشد نرخ تورم در سال جاری زمینه گران شدن قیمت فرش و کاهش حضور فرش دستباف ایرانی در بازارهای هدف را فراهم می کند.
    وی گفت: با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها قیمت فرش دستباف بین 15 تا 20 درصد افزایش می یابد و این افزایش قیمت منجر به کاهش صادرات فرش دستباف ایرانی در سال جاری خواهد شد.
    رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر این که با چه تمهیداتی می توان مانع کاهش صادرات فرش دستباف ایران در سال جاری شد، خاطرنشان کرد: ایجاد تغییر در نرخ ارز برای صادرکنندگان، مناسب ترین راهکار برای مقابله با کاهش صادرات فرش ایرانی است.
    هریسچیان متذکر شد: اگر قیمت ارز ناشی از صادرات را افزایش دهیم می توان شاهد تحولات مثبتی در عرصه صادرات فرش شد. 

فرش سیاسی ،ترفندهمسایه شمالی

 مقامات جمهوری آذربایجان در آخرین ترفند خود برای حمله به تمامیت ارضی و فرهنگی کشورمان، به دستور رئیس جمهور این کشور، فرش هایی با تیراژ انبوه که حاوی نقشه ای جعلی از آذربایجان است را عرضه کرده اند.
    
    این فرش ظاهرا نفیس که به عنوان یک "نماد فرهنگی" به اقصی نقاط این کشور فرستاده شده است، استانهایی همچون آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و حتی همدان را جزئی از خاک جمهوری آذربایجان نشان می دهد!
    
    این اقدام در حالی صورت گرفته است که حمید بقایی رئیس سازمان میراث فرهنگی که اخیرا به این کشور سفر کرده بود ، پس از مشاهده این فرش در این موزه یادشده به مقامات این کشور اعتراض خود را اعلام کرد و موضوع را به مسئولان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اطلاع داد.

تجلی شاهنامه در موزه فرش ایران


به مناسبت هفته میراث فرهنگی، نمایشگاهی با عنوان "شاهنامه در فرش ایرانی" در موزه فرش ایران برگزار می‌شود.

  سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
    
    مدیر موزه فرش ایران در گفتگو با میراث آریا ضمن بیان این مطلب افزود: آثار ‌این نمایشگاه،‌ از ادبیات غنای شاهنامه و فردوسی الهام گرفته شده‌اند.
    
    پرویز اسکندرپور خرمی اضافه کرد: ‌آثار استاد موسوی سیرت دارای تصاویری از نگارگری ممتاز ایرانی، صحنه‌های مختلف شاهنامه و داستان‌های بسیار این پارسی‌گوی فصیح و ممتاز ایرانی با تفکری شیعی است که با جنس و تار و پود ابریشم، پرز، گره و با عرضه هنر مفاخر ایرانی یعنی فرش به منصه ظهور درآمده است.
    
    وی با بیان اینکه آثار این استاد با اشعار خوش نوا و پر مغز فردوسی با خط بسیار خوش نستعلیق نگارش شده است‌ افزود: آثار یاد شده در مجموعه‌ای از 26 تخته فرش با بافته‌های بسیار نفیس، ممتاز، پررج و ظریف در حد اعلای بافندگی عرضه شده است .
    
    اسکندرپور با اشاره به افتتاح این نمایشگاه در روز 29 اردیبهشت ماه بیان داشت: این نمایشگاه تا پایان خرداد ماه بر روی علاقمندان گشوده خواهد بود. 



 

هیات دولت تصویب کرد؛ آیین‌نامه نحوه انتقال مالکیت آثار قابل احیا

به نقل از روابط عمومی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی مریم تاجر افزود: این آیین‌نامه در 23 اسفند ماه سال گذشته هیأت وزیران بنا به پیشنهاد شماره 1533- 1/882 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب شده است.
    
    وی با بیان اینکه این آیین‌نامه تحول عمیقی در اشاعه فرهنگ احیاء در سطح کشور و ایجاد بازار سالم، پویا و ...در زمینه میراث فرهنگی خواهد داشت خاطرنشان کرد: دولت در این مصوبه این اختیار را به صندوق احیاء داده است که نسبت به تعیین، تثبیت و تغییر کاربری بناهای تاریخی و فرهنگی به منظور بهره‌برداری بهینه از آنها اقدام کند و دستگاه‌ها و نهادهای ذی ربط نیز موظفند کاربری‌های مصوب صندوق را رعایت و اعمال کنند.
    
    به گفته این مقام مسئول؛ همچنین معادل عوارض قانونی، مالیات و هزینه‌های دولتی متعلق به تغییر کاربری‌های بناهای یاد شده به عنوان کمک دولت با رعایت مقررات مربوط از محل اعتبارات سازمان خواهد بود.البته این نکته قابل ذکر است که نفایس ملی موضوع بند ز ماده 114 قانون برنامه چهارم توسعه از شمول این آیین نامه خارج است.
    
    مدیر عامل صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی تصریح کرد: از سوی دیگر ضوابط حفاظتی اثر از سوی صندوق به بهره‌بردار ابلاغ و طرح‌های مرمت، احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن موضوع این آیین‌نامه پس از تصویب و ابلاغ صندوق قابل اجرا خواهد بود که بهره‌برداران، مالکان و سرمایه‌گذاران موظف به رعایت ضوابط یاد شده هستند.

ادامه مطلب ...

بیانیه مهم اتاق فکر فرش دستباف ایران

بیانیه مهم اتاق فکر فرش دستباف ایران پیرامون اظهارات معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی

امیدوار بودیم دستگاه متولی و یا دستگاه های نظارتی با برخوردی معقول و منطقی با اظهارات معاون صنایع دستی کشور ما را از ورود به چنین بحثی بی نیاز کنند. مع الاسف این انتظار پس از قریب دو هفته بی پاسخ ماند. از اینرو لازم دانستیم تا نسبت به بروز التهاب مخرب دیگری در فضای فرش کشور هشدار دهیم.



    بیانیه مهم
    
    ما ز زر گشتن پشیمان گشته ایم
    مرحمت فرموده ما را مس کنید...!

    
    معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی در نشست خبری یک‌شنبه، 23 اسفندماه که با موضوع ارایه گزارش عملکرد این سازمان برقرار نموده بود، از الحاق فرش دستباف کشور به معاونت صنایع دستی خبر داد .
    تهمینه دانیالی در همین رابطه مدعی گردیده که این امر پیرو تعاملی است که با وزارت بازرگانی شده بعمل آمده است.
    وی به این ادعا بسنده ننموده و افزوده است که "با تأیید وزیر بازرگانی، صنعت فرش سال آینده به این معاونت پیوسته و پیگیری امور این صنعت از این پس از سوی این معاونت انجام خواهد . نمی‌شود که گلیم و جاجیم زیر نظر یک مجموعه باشد و فرش از جای دیگری نظارت شود ".
    دانیالی در نشست خبری خود عناوین زیر را در توجیه این طرح بر شمرده است:
    - در تعاملی که با وزارت بازرگانی شده است و با تأیید وزیر بازرگانی، صنعت فرش سال آینده به این معاونت می‌پیوندد.
    - برای این الحاق، در مدت حدود سه‌ماه، فرصت‌ها و تهدیدها ارزیابی و نشست‌هایی با شرکت سهامی و مرکز ملی فرش ایران برگزار شد
    - صنایع دستی باید حفظ و حمایت شود.
    - از دید ما و مدیران بازرگانی این کشور این دو صنعت دستی، یعنی فرش و صنایع دستی باید در کنار یکدیگر قرار گیرند.
    - ما در ارزیابی فرصت‌ها و تهدیدها به این نتیجه رسیدیم که انجام این کار بهتر است. نمی‌شود که گلیم و جاجیم زیر نظر یک مجموعه باشد و فرش از جای دیگری نظارت شود.
    - تا کنون نگاه به فرش فقط بازرگانی بوده است. بنابراین بخش فرهنگ و هنر آن و مالکیت معنوی فرش تا کنون حفظ نشده و ورود بسیاری از کشورهای دیگر در صنعت فرش ایران را بی‌سابقه کرده است.
    - در این الحاق، مرکز ملی فرش ایران و کل ساختار آن، کامل به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌پیوندد.
    - معتقدم هر چیزی باید ساختار اساسی و سیستماتیک درستی داشته باشد!.
    - او درباره‌ی این‌که آیا معاونت صنایع دستی آمادگی پذیرش صنعت بزرگ فرش را در خانواده‌ی خود دارد، بیان کرد: این‌که من متولی صنایع دستی هستم و عرضه ندارم، یک قضیه است و این موضوع که دو حوزه‌ی فرش و صنایع دستی باید در کنار یکدیگر قرار گیرند، موضوع دیگری است.
    - در مذاکره با وزارت بازرگانی به این نتیجه رسیده‌ایم و با ایجاد شرکت مادرتخصصی صنایع دستی، آمادگی پذیرش صنعت فرش را هم داریم.
    - این صنایع دستی، 30 سال هنر مغفول بوده و انتظار کسانی که از من می‌خواهند، شش‌ماهه راه صدساله را بروم، غیرمنطقی است.
    - حدود دوماه است که با مدیران مرکز ملی فرش، نشست‌هایی را داشته‌ایم و مدیران ارشد وزارت بازرگانی در تماس‌هایی (!) اعلام آمادگی کردند و منتظر اعلام پذیرش ما بودند(!) که امروز این آمادگی را به رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام و برنامه‌ی کامل خود در این زمینه را ارائه کردیم.
    - این برنامه، نیاز چندساله‌ی فرش است و فکر می‌کنم، شش‌ماه نخست سال آینده، نتیجه‌ی کاملی را می‌توانیم در این حوزه به‌دست آوریم.
    - هنرمندان فرش از این موازی‌کاری و نبود سیاست‌گذاری در حوزه‌ی بافته‌های داری نجات می‌یابند؛ اما تصمیم‌گیری درباره‌ی ساختار اداری و چگونگی ملحق شدن فرش به صنایع دستی از سوی کارگروه تشکیل‌شده (!)، دوماه پس از تعطیلات نوروزی اعلام می‌شود.
    - اگر قرار باشد، در این پیوستن فقط به حوزه‌ی فرهنگی فرش بپردازیم و اقتصاد آن را رها کنیم، باز همان بلایی که بر سر صنایع دستی آمد، برای فرش هم اتفاق می‌افتد.
    - شورای عالی اداری کشور سال 89 این موضوع را مصوب و ابلاغ می‌کند(!!)

ادامه مطلب ...

سال گذشته 493 میلیون دلار فرش دستباف از کشور صادر شد

کرمانشاه - معاون مرکز ملی فرش ایران در سومین جشنواره فرش دستباف استان کرمانشاه از صادرات 493 میلیون دلاری فرش دستباف ایران به بازارهای جهانی در سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا عابد روز یکشنبه گفت:‌ آمار صادرات فرش دستباف ایران بسیار بیشتر از این است چون بخش عمده صادرات ما چمدانی انجام می شود ( حتی به کشور روسیه و کشورهای عربی ) و از آن جا که این آمار در جایی اظهار نمی شود، برآورد ما از صادرات فرش دستباف ایرانی چیزی حدود 600 تا 650 میلیون دلار می باشد.

 

وی گفت: در سال 88 آمار ما در زمینه صادرات فرش دستباف رشد بسیار خوبی داشت بطوریکه در سال گذشته توانستیم نسبت به سال 87 از نظر ریالی از رشدی حدود 16/8 درصد را شاهد باشیم.

ادامه مطلب ...

فرش به سازمان مستقل جدیدی مانند ورزش نیاز دارد

  مدیر یک تعاونی فرش و گلیم در شهرستان بافت استان کرمان گفت: فرش باید از زیرمجموعه‌ی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها خارج شود و مانند ورزش، سازمان مستقل جدیدی داشته باشد.
    
    فرحناز ایران‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار بخش صنایع دستی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تصریح کرد: وزارت بازرگانی می‌خواهد فرش زیرمجموعه‌اش باشد، چون سود اقتصادی دارد، دیگر سازمان‌ها هم این‌طور فکر می‌کنند و در واقع، به خود فرش نمی‌پردازند.
    
    وی ادامه داد: اگر فرش زیرمجموعه‌ی معاونت صنایع دستی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گیرد، از این نظر که نمایشگاه‌های رایگان برای صنعت‌گران برگزار می‌کند، دارای مزایا می‌شود. تولید‌کنندگان هم از این جریان سود می‌برند و به‌خاطر سودرسانی که برای این سازمان دارند، به نمایشگاه‌های رایگان دعوت می‌شوند؛ اما ممکن است، این اتفاق برای تمام تولید‌کنندگان و بافندگان رخ ندهد. 
    

ادامه مطلب ...

فروشندگان فرش دستباف ایران در خارج از کشور آموزش می بینند

    دوره آموزشی ویژه فروشندگان فرش دستباف ایران در دیگر کشورها با هدف ارتقای سطح دانش آنان نسبت به فرش ایران و آشنایی با فرایند تولید برگزار می شود.
    
    به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، این دوره آموزشی از 3 تا 9 اردیبهشت ماه در شهرهای تهران، اصفهان و کیش برگزار می شود و در طی آن، فراگیران ضمن حضور در کارگاه آموزشی که به همین منظور در مرکز ملی فرش ایران تشکیل می شود، با سفر به اصفهان از کارگاههای رنگرزی و بافت دیدن کرده و از نزدیک با مراحل تولید فرش دستباف آشنا می شوند و پس از آن با سفر به کیش، از چهارمین نمایشگاه تخصصی- صادراتی فرش دستباف ایران نیز بازدید می کنند.
    بر اساس این گزارش، شرکت کنندگان در این دوره، فروشندگان غیر ایرانی فرش دستباف ایران در دیگر کشورها هستند که در فروشگاههای بزرگ یا زنجیره ای به فروش فرش ایرانی می پردازند و با همکاری سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف گزینش شده اند.
    این گزارش اضافه می‌کند: آشنایی با جغرافیای بافت فرش ایران، آشنایی با ویژگی رنگهای طبیعی و رنگرزی سنتی ایران، آشنایی با طرح ها و رنگهای مناطق مهم قالیبافی ایران و نیز آشنایی با شیوه های تکمیل و شستشوی فرش دستباف از جمله سرفصلهای قابل ارایه در این دوره آموزشی است.