فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

صادرات غیر نفتی ایران به ژاپن در سال گذشته 567 میلیون دلار

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: از لحاظ مبادلات بانکی روابط ما با ژاپن دچار مشکل است، اگرچه مبادلات کالایی بین دو کشور کماکان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خراسان، غلامحسین شافعی در جلسه‌ای در محل اتاق بازرگانی مشهد که با حضور رایزن سفارت ژاپن برگزار شد، بیان کرد: به دلیل مشکلات بانکی، کالاهای ژاپنی با واسطه به ایران وارد می‌شود و این معضل مشکلاتی را برای کالاهای ژاپنی به دلیل بالا رفتن قیمت آنها ایجاد می‌کند و مزیت‌های رقابتی آن را کاهش می‌دهد البته پیشینه روابط ما با ژاپن به دوران باستان می‌رسد، زمانی که مبادلات اقتصادی از طریق جاده ابریشم شروع شد و آنچه در موزه‌های ژاپن وجود دارد، نشان دهنده قدمت ماست که به هزار و 500 سال می‌رسد.

وی ادامه داد: آنچه که ژاپن و مردم آن را برای کشور ما شاخص کرده است، وجود اخلاقیات و سنت‌های قابل تحسین در بین مردم ژاپن است. مردم ژاپن از معدود کشورهایی هستند که تکنولوژی و توسعه علم نتوانسته بر احساس و عاطفه مردمش غلبه کند و این برای ما یک مشخصه قابل توجه است.

شافعی گفت: توسعه تکنولوژی و تعالی علم در ژاپن توانسته پیوند مناسبی با سنت‌ها و اخلاقیات ژاپن برقرار کند و به پیش برود. وجود چنین وضعیتی در ژاپن، باعث شده که ملت ما نسبت به ژاپن، نگرشی مثبت و قابل تحسین داشته باشد.

وی اظهار کرد: انضباط، وفاداری به جامعه و روحیه جمع‌گرایی در مدیریت ژاپنی برای مدیران ما یک الگوی کاملا مثبت است. وجود چنین فضایی خود عامل مهمی برای توسعه روابط همه جانبه دو کشور است این در حالی است که اراده سران دو کشور سه دهه گذشته برای توسعه روابط اقتصادی مهیا بوده است و می‌بینیم که از سال 1973 رشد روابط اقتصادی ما با ژاپن با اعداد و ارقام قابل توجهی در حال گسترش بوده و اسناد مهمی بین دو کشور در طول سال‌های گذشته به امضا رسیده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: در سال گذشته حجم صادرات غیر نفتی ما به ژاپن 567 میلیون دلار بوده که شامل 91 قلم کالا از جمله فرش، زیره، زعفران، پسته، میوه‌های خشک، آلومینیوم و میوه می‌شود؛ واردات ما نیز از ژاپن یک میلیادر و 340 میلیون دلار بوده که شامل 100 قلم کالا می‌شود.

وی عنوان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به زمینه‌های مناسب، حجم مبادلات اقتصادی غیر نفتی ما می‌تواند گسترش یابد، خصوصا در زمینه سرمایه‌ گذاری‌های منطقه‌ای، زمینه خوبی برای توسعه روابط داریم.

وی تاکید کرد: در اقتصاد ما تصمیمات بسیار مهمی برای رشد و توسعه بخش خصوصی گرفته شده و میدان فعالیت برای بخش خصوصی و شرکای آنها، در اینده با سیاست‌های اصل 44 بیشتر ایجاد خواهد شد که این برای شرکای تجاری ما موقعیت مناسبی است که برای توسعه روابط اقتصادی از آن استفاده کنند خصوصا در استان خراسان که موقعیت آن نسبت به کل کشور از وضعیت مناسب‌تری برخوردار است و خراسان یک پایگاه و بارانداز در اقتصاد منطقه، برای کشورهای آسیایی میانه، افغانستان و پاکستان است.

وی بیان کرد: به عنوان مثال رشد صنعت خودرو در آسیای میانه، افغانستان و پاکستان از درصد قابل ملاحظه‌ای برخوردار است و تا جایی که ما اطلاع داریم، رقبای ژاپن در صنعت در این کشور کاملا فعال هستند و به نظر می‌رسد رقبای ژاپن در بعضی کشورها از ژاپن پیشی گرفته‌اند.

غلامحسین شافعی خاطر نشان کرد: از طرفی، خراسان قطب تولید قطعات خودرو در کشور است و با یک نگاه به بازار خودرو در منطقه و امکانات مناسب در خوردو، می‌تواند مورد توجه ژاپن قرار بگیرد و می‌توانیم در این زمینه با سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک کاملا تاثیرگذار باشیم.

نایب رییس اتاق بازرگانی اظهار کرد: به علاوه، مشارکت در پروژه‌های حمل و نقل چه ریلی و چه زمینی استان خراسان برای ژاپن یک فرصت است. ما دارای پیشنهادات فراوانی در استان برای همکاری مشترک با ژاپن هستیم و می‌توانیم اینها را به عنوان پروژه‌های عملی عنوان کنیم.

وی یادآور شد: ایجاد تسهیلات ویزایی برای اتاق بازرگانی موضوع مهمی در توسعه روابط اقتصادی است و امیدواریم برای کسانی که اتاق بازرگانی به سفارت ژاپن معرفی می‌کند، تسهیلاتی برای اخذ ویزا فراهم شود.

وی ابراز کرد: مصرف محصولات ارگانیک و کشاورزی در ژاپن به سرعت در حال افزایش است و یکی از جایگاه‌های مهم تولید محصولات کشاورزی منطقه ماست که در واقع این یک پیشنهاد برای بررسی همکاری‌های مشترک است.

وی تصریح کرد: به علاوه استان خراسان به طور انحصاری تولیدکننده زعفران است که مصرف آن در ژاپن رو به افزایش است. در مورد بسته‌بندی و فرآوری این محصول مشکلات زیادی داریم که همکاری مشترک در این مورد در ژاپن می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد.

شافعی گفت: در خصوص بازار خودروی منطقه، به طور یقین، همکاری مشترک ژاپن با خراسان می‌تواند نتایج ثمربخشی را ایجاد کند. علاوه بر این مصرف گیاهان دارویی در ژاپن به سرعت در حال افزایش است و آنچه در مورد محصولات دارویی در ژاپن تولید می‌شود با آنچه در ایران تولید می‌شود، از نظر کیفیت فاصله دارد.

وی ادامه داد: از آنجا که در کل دنیا مصرف داروهای شیمیایی رو به گیاهی در حال تغییر است، ما و کشورهای اطراف‌مان یکی از مراکز بسیار عمده گیاهان دارویی هستیم و یک همکاری عمده در این زمینه بین ما و ژاپن می‌تواند نتیجه خوبی را ایجاد کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد