فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

6 متری - نایین

0 ریال

6 متری - تبریز

0 ریال

3 متری - تبریز

0 ریال

 

12 متری - تبریز

0 ریال

3 متری - تبریز

0 ریال

ذرع و نیم - تبریز

0 ریال

3 متری - تبریز

0 ریال

3 متری - تبریز

0 ریال

3 متری - تبریز

0 ریال

3 متری - تبریز

0 ریال

6 متری - تبریز

0 ریال

6 متری - تبریز

0 ریال

12 متری - تبریز

0 ریال

6 متری - تبریز

0 ریال

3 متری - نایین

0 ریال

 

در مراسمی با حضور دکترغضنفری وزیر بازرگانی/دکتر بصام

در مراسمی با حضور دکترغضنفری وزیر بازرگانی/دکتر بصام با شرکت سهامی فرش خداحافظی کرد 

 

"سیدجلال الدین بصام" که با آغاز دولت نهم وارد شرکت سهامی فرش شد، ‌شامگاه گذشته در مراسمی با حضور وزیر بازرگانی،‌ جای خود را به "محمدرضا عابد"‌داد و به مرکز علمی کاربردی وزارت جهاد کشاورزی بازگشت.
به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، ‌در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید شرکت سهامی فرش، ‌"مهدی غضنفری" ‌از خدمات بصام در طول چهار سال گذشته تقدیر کرد.
کارشناسان می گویند هرچند بصام یکی از مدیران موفق حوزه فرش در سالهای گذشته بشمار می رود، ‌اما‌ تمایل وی برای بازگشت به محیط علمی، عمده ترین علت استعفای وی محسوب می شود.
"محمدرضا عابد" نیز که پیش از این بعنوان معاون مرکز ملی فرش فعالیت داشت،‌ از روز (سه شنبه)رسما بعنوان رییس جدید شرکت سهامی فرش فعالیت خود را آغاز می کند، ‌15 سال فعالیت در این شرکت جزو کارنامه ی عابد است.

ادامه مطلب ...

مدیر عامل جدید شرکت سهامی فرش ایران 7 برنامه برای ارتقای جایگاه

مدیرعامل جدید شرکت سهامی فرش ایران در گفتگو با شابا، با بیان این نکته که شرکت سهامی فرش ایران در طول تاریخ فعالیتش و براساس اهدافی که در اساسنامه این شرکت پیش‌بینی شده، نقش عمده‌ای در ارتقای کیفیت، طرح و نقش فرش ایران داشته است گفت: در راستای برنامه‌ها و اهداف پیشبردی این شرکت 7 محور را در نظر گرفته‌ایم. نخستین برنامه در نظر گرفته‌شده، تامین مواد اولیه مرغوب و با کیفیت برای تولید فرش ایرانی، علاوه بر نیازهای خود شرکت است.

وی ادامه داد: تهیه و توزیع طرح‌های اصیل و منطبق با سلیقه بازار فرش ایران یکی دیگر از برنامه‌های در نظر گرفته‌شده است.

عابد در ادامه در مورد جایگاه فرش ایران به عنوان سومین محور گفت: توزیع فرش دستبافت و بالا بردن استفاده از ظرفیت فرش ایران در داخل کشوراز طریق تبلیغات و سایر ابزارهای موجود را مد نظر داریم.

عابد چهارمین محور را گسترش بازارهای هدف در کشورهای مختلف با هماهنگی مرکز فرش ایران عنوان کرد و در ادامه گفت: پنجمین محور در نظر گرفته‌شده، گسترش سفارش‌پذیری برای فرش ایران است و این مهم با توجه به تجربیات و ظرفیت‌های شرکت، به ویژه در زمینه فرش‌های بزرگ‌پارچه در حال پیگری است.

عابد گفت: یکی دیگر از برنامه‌ها بالا بردن سطح کیفیت و مدیریت شرکت فرش از طریق اخذ گواهی‌نامه‌های کیفیت است که در راستای خصوصی‌سازی این شرکت انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت سهامی در مورد هفتمین و آخرین محور در نظر گرفته‌شده گفت: برای شناساندن ظرفیت فرش ایران با حفظ اصالت و کیفیت مطلوب تولید فرش مناطق مختلف را به صورت الگو، مدنظر داریم.

عابد در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به موانع پیش رو برای به سرانجام رساندن این اهداف اشاره کرد و گفت: در این رابطه با موانع گوناگونی روبرو هستیم که یکی از آنها کمبود نقدینگی است، که با توجه به حمایت وزیر بازرگانی امیدواریم با دراختیار قرار گرفتن تسهیلات، اهداف‌مان را پیش ببریم.

مدیرعامل شرکت فرش، ابزار امیدواری کرد که تا سال آینده این شرکت به نقطه مطلوب و مورد نظر خود که همان خصوصی‌سازی است، رسیده باشد.

همچنین وی با تکذیب خبری مبنی بر رسیدن موعد بازنشستگی‌اش همزمان با قبول مسوولیت ریاست شرکت سهامی فرش ایران، گفت: هنوز بازنشسته نشده‌ام و بر اساس قانون خدمات کشوری 4 سال دیگر می‌توانم در خدمت دولت باشم.

یک تخته ‌فرش‌اصفهان‌ درحراج کریستی به قیمت 254 میلیون دلار فروخت

 یک فرش قرن هفدهم اصفهان در یکی از مشهورترین حراجی‌های اشیاء عتیقه فروخته شد. این دومین باری است که فرشی از اصفهان در حراجی کریستی با قیمت بالا فروخته می‌شود اما این‌بار بر خلاف تصور همه،‌ هنر اصفهان با سه برابر قیمت ارزیابی شده،‌ یعنی 254 میلیون دلار فروخته شده است.
    
    درجریان برگزاری نمایشگاهی متشکل از 500 اثر هنری تزیینی در نیویورک یک فرش نفیس متعلق به قرن هفدهم از جمله فرش‌های اصفهان که از سوی گالری هنر "کورکوران" در این حراجی شرکت کرد بود، به قیمت 254 میلیون دلار به فروش رفت.
    
    بنا به همین گزارش علاوه بر این فرش، تمام فرش‌های اصفهانی قرن هفدهم که از میراث خانوادگی "ویلیام کلارک" بوده به فروش رفته است که برخی از آن‌ها به دو برابر قیمتی که برآورد شده بود، فروخته شده است.
    
    یکی از این فرش‌ها به قیمت 245 میلیون دلار فروخته شده درحالی که پیش از فروش متخصصان تنها 80 میلیون دلار برای آن تعیین کرده بودند. بنابراین خریدار برای این فرش بیش از سه برابر قیمت تعیین شده پرداخت کرده است.
    
    طبق همین گزارش این فرش در دنیای فرش و دستبافت‌های نفیس کاملا شناخته شده است و پیش از این نیز در سال 1984 در نمایشگاه کورکوران به نمایش درآمده بود. این فرش بافت بسیار زیبا و قدرتمندی دارد که استفاده از نخ ابریشمی در بافت آن، طراحی آن را پیچیده‌تر کرده است. زمینه این فرش رنگ آبی تیره است که دارای اشکالی نخل مانند است که رزهای سرخ را درمیانه فرش دربر می‌گیرند، به این فرش جلوه خاصی داده است.
    
    ریشه و سرگذشت این فرش هم بسیار جالب است. صاحب پیشین این فرش، "لرد فردریک لیگتون" یک هنرمند صاحب نام است که خانه‌اش با مجموعه درخشانی از انواع اشیا و کاشی‌های شرق نزدیک، مبدل به موزه‌ای در لندن شده که به موزه خانه لینگتون لندن شهرت دارد.
    
    احتمالا خریدار جدید این فرش نیز یکی از موزه‌هایی است که نمونه‌های برجسته‌ای از هنر فرش‌بافی را به نمایش عمومی می‌گذارد.
    
    سال گذشته نیز تخته فرش دیگری متعلق به قرن هفدهم ازسوی بنیاد نیوپورت (New port) از کلکسیون دوریس دوک (Doris Duke) در حراجی کریستی عرضه شده و به قیمت 45/4 میلیون دلار فروخته شده بود.
    
    این فرش ابریشمی نیز متعلق به اوایل قرن هفدهم میلادی بود و در پایتخت پیشین ایران (اصفهان) بافته شده است. کریستی اعلام کرده بود که قیمت پرداخت ‌شده برای این فرش تاکنون در حراجی‌های فرش بی‌سابقه بوده است.
    
    نکته حالب آن که این فرش نیزبه رغم انتظار همه‌ با قیمتی بسیار بیشتر از قیمت تعیین شده به فروش رسیده و نرخ پیش‌بینی ‌شده برای فروش این فرش ایرانی یک تا یک‌ونیم میلیون دلار اعلام شده بود.
    
     فرش اصفهان، یکی از نمونه‌های برتر هنر صفوی در ایران است که در دوره‌ شاه‌عباس به‌ اوج کمال خود رسیده است.

رئیس گروه بازارشناسی مرکز ملی فرش ایران: بازاریابی حلقه مفقوده ف

رئیس گروه بازارشناسی مرکز ملی فرش ایران گفت: بحث بازاریابی حلقه مفقوده در فرش دستبافت ایران است.
    
    به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مرتضی لطفی افشار ظهر امروز در دومین همایش بازارشناسی فرش دستبافت خراسان جنوبی با اشاره به مزایای فرش دستبافت ایران نسبت به فرش کشورهای رقیب اظهار داشت: فرش دستبافت ایران مزایای زیادی نسبت به فرش سایر کشورها دارد که این مزیت هم از نظر تنوع طرح هم از نظر نیروی انسانی ماهر و هم از نظر رنگریزی و پارامترهای دیگر است.
    وی افزود: ما در ایران 95 درصد کار را به خوبی انجام می‌دهیم ولی در مرحله پایانی یعنی بازار فروش اقدام مناسبی را انجام نمی‌دهیم و در این زمینه کشورهای رقیب از ایران جلوتر هستند مثل کشورهای هند و پاکستان که در این زمینه سیاست سفارش‌پذیری را اجرا کرده‌اند و موفقیت زیادی را نیز به دست آورده‌اند و با وجود اینکه در این کشورها در زمینه تولید مثل ایران در کارگاه‌های خانگی اکثر کار بافت فرش انجام می‌گیرد.
    رئیس گروه بازارشناسی مرکز ملی فرش ایران کلید این مشکل را مدیریت متمرکز در کارگاه‌های غیرمتمرکز دانست و گفت: ما در این زمینه باید دنبال راهکار باشیم نه مقصر و مهم‌ترین مشکل ما در این زمینه این است که سفارش‌پذیری نداریم و این در حالی است که فرش ایران مشتری زیادی در سراسر جهان دارد ولی از آنجا که نمی‌توانیم بر اساس سلایق مشتری به تعهدات خود عمل کنیم در این زمینه موفق نبوده‌ایم.
    لطفی افشار ادامه داد: برای حل این مشکل سال 86 گروه سلیقه‌یابی در مرکز ملی فرش ایران تشکیل شد که این گروه به بررسی وضعیت 75 کشور به عنوان بازار هدف پرداخت و شرایط هر کشور را بررسی و در غالب سی‌دی در اختیار تولیدکنندگان و تاجران فرش ایران که قصد شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی را دارند گذاشت و به این صورت این گروه به نوعی رابط تولیدکننده و بازار فروش قلمداد می‌شوند.
    وی تصریح کرد: از آنجا که 80 درصد فرش تولیدی ایران برای عرضه در بازار خارجی در نظر گرفته می‌شود و مشتریان خارجی نیز حداقل در هر پنج سال یک بار سلیقه خریدشان تغییر می‌کند ما هم باید به عنوان تولیدکننده با توجه به نیاز مشتری تغییراتی در کار خود داشته باشیم در حالی که در تولید فرش دستبافت در ایران اصلا به سلیقه مشتری توجه نمی‌شود و همین مسئله سبب می‌شود که ما بعضی بازارها را از دست بدهیم.  

یک تاجر فرش: محلهای فروش فرش کلاسیک در فروشگاههای آلمان کوچک شده

برلین-رییس اتحادیه واردکنندگان فرش مشرق زمین گفت:فروش فرشهای کلاسیک درآلمان واروپابامشکل مواجه شده است و فروشگاههای بزرگ محل‌های کوچکی را به این گونه فرش‌ها اختصاص می‌دهند.
    
    علی ایپکچیدرگفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا درباره آمار روز چهارشنبه اداره فدرال آلمان وقرارگرفتن ایران در رده دوم صادرکنندگان فرش بافته شده و انواع کفپوش به این کشور افزود : من به این آمارها خیلی اطمینان ندارم.مثلادرآماری که برای شش ماه اول سال گذشته درباره واردات فرش دستبافت به اروپامنتشر شده است، ترکیه در مکان نخست قرار دارد.در حالیکه اصلا ترکیه فرش دستبافت صادر نمی‌کند.
    
    وی افزود: این نشان می‌دهد که در درج این آمارها خیلی دقت نمی‌شود و مثلا فرش‌های ماشینی صادراتی ترکیه با متری حدود ‪۵‬تا‪۷‬یورو به عنوان فرش‌های دستبافت ثبت شده است.
    
    این تاجر فرش اظهار کرد: در عین حال در مقایسه با آمارهای اروپایی، آمار اداره فدرال آلمان از اطمینان بیشتری برخورداراست.
    
    بنابر اعلام روز گذشته اداره فدرال آمار آلمان، ایران پس از هند در رده دوم کشورهای صادرکننده قالی، گلیم و کفپوش به آلمان در ده ماهه نخست سال گذشته میلادی قرار داشته است.
    
    براساس این گزارش، در این مدت ‪۲‬میلیون و ‪۱۰۰‬هزار مترمربع فرش، گلیم و کفپوش بافته شده وارد آلمان شده است که ارزش آنها بالغ بر ‪۱۱۱‬میلیون و ‪۳۰۰‬هزار یورو بوده است.
    
    در این گزارش که در آستانه برپایی نمایشگاه دوموتکس از ‪۱۶‬تا‪۱۹‬ژانویه /‪۲۶‬ تا‪۲۹‬دی/ در شهر هانوفر منتشر شده، آمده است: ‪۸۰‬درصد این میزان واردات به ‪۴‬کشور هند، ایران، نپال و پاکستان اختصاص دارد.
    
    هند بااختصاص‪۴۴/۲‬درصد(چهل وچهار و دو دهم درصد)درصدازمیزان کل صادرات این کالا به آلمان در رده نخست قراردارد،ایران با‪۱۵‬درصد،نپال با‪۱۲/۴)‬دوازده وچهاردرصد)و پاکستان با ‪۸/۴)‬هشت و چهاردرصد)در رده‌های بعدی قرار دارند.
    
    ارزش فرش، گلیم و کفپوش صادر شده از هند به آلمان ‪۳۵‬میلیون و ‪۶۰۰‬هزار یورو،ایران ‪۲۸‬میلیون یورو،نپال ‪۱۴‬میلیون و ‪۳۰۰‬هزار یورو و پاکستان ‪۱۲‬ میلیون و ‪۹۰۰‬هزار یورو بوده است.
    
    درمدت مشابه سال ‪۲۰۰۸‬حدود‪۲‬میلیون و ‪۲۰۰‬هزار متر مربع از این کالا به ارزش ‪۱۱۹‬میلیون یورو وارد آلمان شده بود که هند با ‪۱‬میلیون و ‪۱۰۰‬هزار مترمربع به ارزش ‪۳۳‬میلیون یورو در رده نخست قرارداشت و نپال با ‪۴۰۰‬هزار مترمربع به ارزش ‪ ۱۸‬میلیون یورو و ایران با ‪۳۰۰‬هزار متر مربع به ارزش ‪۳۳‬میلیون یورو وپاکستان با ‪۲۰۰‬هزار متر مربع به ارزش ‪۱۸‬میلیون یورو در مکان‌های بعدی جای گرفته بودند.
    
    ایپکچی بابیان اینکه کاهش میزان فروش فرشهای کلاسیک تنها بر فرش ایران تاثیر نگذاشته است،یادآور شد: این مسئله بر صادرات دیگر کشورها نیز تاثیر منفی گذاشته است.
    
    وی با بیان اینکه اکنون در آلمان بیشتر فرش‌های ‪۷۰‬تا‪۸۰‬یورویی مورد توجه خریداران قرار می‌گیرد، یادآور شد: اکنون فروش فرشهایی که به
    فرشهایشگیمعروف شده‌اند رونق زیادی دارد. این فرش‌های ارزان از پلی آمید و پلی استر بافته شده اند.
    
    ایپکچی با بیان اینکه این نشان می‌دهد که مردم به سمت خرید فرش‌های گرانقیمت نمی‌روند، یادآور شد:
    فرش‌های تولیدی ایران نیز به عنوان فرش‌های کلاسیک واصیل به دلیل کیفیت ومرغوبیت بالای آن در مقایسه با رقبا و در نتیجه قیمت بالا با کاهش فروش مواجه شده اند.
    
    وی با بیان اینکه بعد از برگزاری نمایشگاه فرشدموتکس در هانوفر می‌توان درباره بازار فرش در اروپا و آلمان بیشتر صحبت کرد، افزود: علاوه بر تاثیر قیمت بالا که مخصوص فرش‌های صادراتی ایران است، تبلیغات ضعیف نیز بر این صنعت تاثیر منفی داشته است.این درحالی است که کشوری مثل هند تبلیغات زیادی برای فروش این محصولات خود انجام می‌دهد.
    
    وی با اشاره به تورم و رکود جهانی موجود گفت: مسلما در این شرایط مشتریان به دنبال اجناس ارزانتر هستند.
    
    وی با درخواست از تولیدکنندگان و تاجران فرش ایران برای حضور در نمایشگاه دوموتکس گفت: انان با حضور در این نمایشگاه می‌توانند اطلاعات زیادی را درباره بازار فرش ، نیازهای آن و علایق مشتریان و تاجران بدست اورند. 

صبح فردا برگزار می شود: نشست بررسی سند راهبردی ملی فرش ایران

8/10/26 - کارپتور
    
    ساعت 7:30 صبح فردا نشست ویژه کارگروه اول سند راهبردی فرش دستباف ایران برگزار خواهد شد.
    در این جلسه علیرضا قادری مدیر کارگروه، مهدی کاتب و آل احمد مطالبی که تا کنون توسط کارگروه مورد بحث و بررسی و نتیجه گیری قرار گرفته است را مورد جمعبندی قرار می دهند. 

رییس مرکز ملی فرش ایران:فرش دستباف ایران مدیون همه فعالان این هن

فیصل مرداسی:
فرش دستباف ایران مدیون همه فعالان این هنر- صنعت است
فرش دستباف ایران مدیون همه فعالان این هنر- صنعت است که باید با تدبیر مناسب تمامی دست اندرکاران، در حفظ و اعتلای آن کوشش شود.

به گزارش شابا به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، فیصل مرداسی، رییس مرکز ملی فرش ایران در دیدار با روسای اتحادیه صادرکنندگان، تولیدکنندگان و انجمن فرش استان اصفهان، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه داشتن به جنبه‌های مختلف فرش دستباف می‌توان برنامه‌ریزی مطلوبی برای آن صورت داد.

وی تصریح کرد: اصالت فرش دستباف ایران آنقدر دیرین و باسابقه است که همچنان در طول تاریخ خود را حفظ خواهد کرد.

مرداسی بر تولید فرش‌های باکیفیت و منطبق بر نیاز و خواست مصرف‌کنندگان در بازارهای هدف تأکید کرد و ارتباط قوی میان فعالان این هنر- صنعت را ضروری دانست.

بر اساس این گزارش، صیرفیان یکی از تولیدکنندگان به نام فرش در اصفهان ضمن برشمردن سیر تحولات صادرات فرش دستباف از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون اظهار داشت: باید عزت فرش دستباف حفظ شود تا خریدار برای آن وجود داشته باشد بنابراین اگر تولید خوبی داشته باشیم، خریدار خوبی هم برای آن وجود خواهد داشت.

رییس انجمن طراحان فرش اصفهان نیز در این دیدار بر وجود یک شبکه مستقل تلویزیونی برای فرش دستباف و بافت فرش‌های باکیفیت تاکید کرد.

عصاچی، عضو هیات رییسه اتحادیه صادرکنندگان فرش اصفهان نیز در این دیدار گفت: در حال حاضر بسیاری از بافندگان فرش دستباف بدون اطلاع از خواست بازار تولید می کنند که باید این نوع نگاه از شکل سنتی به علمی تغییر کند.

در ادامه این نشست، دیگر اعضای اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش نیز به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند

ایران پس از هند دومین کشور صادرکننده فرش و گلیم به آلمان است

خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪

اقتصاد. آلمان. ایران
برلین - ایران پس از هند در رده دوم کشورهای صادرکننده قالی، گلیم و کفپوش به آلمان در ده ماهه نخست سال گذشته میلادی قرار داشته است.

به گزارش ایرنا به نقل از اداره آمار فدرال آلمان، در این مدت ‪۲‬میلیون و ‪۱۰۰‬هزار مترمربع فرش، گلیم و کفپوش بافته شده وارد آلمان شده است که ارزش آنها بالغ بر ‪۱۱۱‬میلیون و ‪۳۰۰‬هزار یورو بوده است.

در این گزارش که در آستانه برپایی نمایشگاه دوموتکس از ‪۱۶‬تا‪۱۹‬ژانویه /‪۲۶‬ تا‪۲۹‬دی/ در شهر هانوفر منتشر شده، آمده است: ‪۸۰‬درصد این میزان واردات به ‪۴‬کشور هند، ایران نپال و پاکستان اختصاص دارد.

هند بااختصاص ‪۴۴/۲‬درصد ازمیزان کل صادرات این کالا به آلمان در رده نخست قراردارد،ایران با ‪۱۵‬درصد،
نپال با ‪۱۲/۴‬درصدو و پاکستان ‪ ۸/۴‬در رده‌های بعدی قرار دارند.

ارزش فرش، گلیم و کفپوش صادر شده از هند به آلمان ‪۳۵‬میلیون و ‪۶۰۰‬هزار یورو،ایران ‪۲۸‬میلیون یورو،نپال ‪۱۴‬میلیون و ‪۳۰۰‬هزار یورو و پاکستان ‪۱۲‬ میلیون و ‪۹۰۰‬هزار یورو بوده است.

در مدت مشابه سال ‪ ۲۰۰۸‬حدود ‪۲‬میلیون و ‪۲۰۰‬هزار متر مربع از این کالا به ارزش ‪۱۱۹‬میلیون یورو وارد آلمان شده بود که هند با ‪۱‬میلیون و ‪۱۰۰‬هزار مترمربع به ارزش ‪۳۳‬میلیون یورو در رده نخست قرارداشته است و نپال با ‪۴۰۰‬هزار مترمربع به ارزش ‪ ۱۸/۱‬میلیون یورو و ایران با ‪۳۰۰‬هزار متر مربع به ارزش ‪۳۳‬میلیون یورو و پاکستان
با ‪۲۰۰‬هزار مترمربع به ارزش ‪۱۸‬میلیون یورو در مکان‌های بعدی جای گرفته بودند

سیاست‌زدگی چالش اقتصاد ایران است

88/10/26 - کارپتور
    
    رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در حال حاضر یکی مشکل اساسی اقتصاد ایران مسئله سیاست زدگی است، گفت: از همه درخواست می کنم مسائل سیاسی را بیرون از اتاق گذاشته و تنها برای رفع مشکلات اقتصادی کشور به این اتاق بیایند.
    
    به گزارش خبرگزاری مهر، یحیی آل اسحاق در دومین نشست هیئت رئیسه اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن تهران با رؤسای اتحادیه ها و تشکلهای بخش خصوصی به شرایط خاص کشور اشاره کرد و گفت: اقتصاد ایران در حال گذار از اقتصاد دولتی است و عبور از چنین شرایطی کاری بسیار دشوار و پیچیده است و نیاز به شناخت و بررسی کامل روابط داخلی و خارجی دارد تا بتوان با تکیه براین شناخت راه و برنامه را به درستی تعیین کرد.
    
    وی افزود: دولت، صاحبنظران دانشگاهی و فعالان اقتصادی همگی بر این باورند که در کلیه حوزه ها این تحول بزرگ تشکلهای بخش خصوصی باید هسته اصلی کار باشند بنابراین پیش بینی می شود سیاست گذاریها هم بر همین اصل استوار باشد.
    
    آل اسحاق افزود: به عقیده من چنین طرز برخوردی با تشکلها نه تنها شعار نیست بلکه جنبه عملی به خود گرفته است.
    
    به گفته این مقام مسئول اتاق بازرگانی تهران به نوبه خود برای خدمت رسانی به اقتصاد و توسعه کشوراز هیچ تلاشی غفلت نخواهد کرد و اعلام می کنیم با تمام وجود در اختیار تشکلهای بخش خصوصی هستیم.
    
    رئیس اتاق بازرگانی تهران وظیفه اتاق را ارائه خدمات به اعضا معرفی کرد و گفت: تشکلها نمایندگان اعضای ما هستند و اتاق بدون آنها نمی تواند به اهداف خدمت رسانی خود به طور کامل نائل آید.
    
    آل اسحاق تاکید کرد: برای شکل گیری عملیاتی این مهم، تشکلها نیز باید با اتاق همکاری کامل و جدی داشته باشند. وی در ادامه افزود: از همان آغاز دوره انتخاباتی اتاق و شکل گیری هیئت رئیسه و هیئت نمایندگان اتاق، اصل همکاری و تقویت تشکل ها را در نظر داشتیم اما لازم بود تا مقدمات و مقتضیات آن نیز فراهم شود اما هم اکنون احساس می شود شرایط به خوبی مهیا شده است.
    
    این مقام مسئول خاطر نشان کرد: اتاق آماده هر گونه همکاری و مساعدت با تشکلها است اما از آنها می خواهیم تا همان عهدی را که اعضای هیات نمایندگان به هنگام ورودشان در اتاق بستند آنها نیز مدنظر قرار دهند.
    
    وی افزود: مشکل اساسی اقتصاد کشور ما مسئله سیاست زدگی است و همین اصل است که تا کنون باعث عقب ماندگی در بسیاری حوزه ها شده است؛ بنابراین اتاق برای جلوگیری از ورود مسائل سیاسی در حوزه اقتصاد از همین آغاز همکاری اعلام می کنند جنس کارهای اتاق صرفا اقتصادی است و اساس کار ما اقتصاد صرف است.
    
    وی یادآور شد: بنابراین از همه درخواست می کنم مسائل سیاسی را بیرون از اتاق گذاشته و تنها برای رفع مشکلات اقتصادی کشور به این اتاق پا نهاده تا با همکاری و تعامل یکدیگر به وظیفه اصلی خود یعنی کمک به اقتصاد و رفاه مردم را به انجام رسانیم.
    
    وی تاکید کرد: اتاق تهران به عنوان عضو کوچکی از باشگاه بزرگ اتاق ایران اعلام می کند که هم راستا با اتاق ایران به تشکلها کمک می کند و تشکلها همچون گذشته، دراتاق ایران به ثبت می رسند و ثبت وامور حقوقی آنها در اتاق ایران خواهد بود .
    
    آل اسحاق افزود: از مدیران تشکلها می خواهیم که اتاق تهران را خانه خود بدانند ماهم امادگی کامل داریم تا کلیه ابزار و امکانات را در اختیار شما قرار دهیم .
    
    وی گفت: در حال حاظر تنها 10 تا 15 درصد اقتصاد کشور در دست این تشکلها است ولی سعی بر آن است تا در آینده درصد قابل توجهی از اقتصاد کشور در اختیار فعالان اقتصادی و بخش خصوصی قرار گیرد بنابراین لازم است قبل از واگذاریها اقدامات لازم برای ساماندهی دقیق و هدفمند کردن تشکلها انجام بگیرد.
    
    در ادامه این نشست محمد صادق مفتح عضو هیات رئیسه اتاق با بیان اینکه برای گذر از اقتصاد دولتی به دو گونه می توان برخورد کرد اول این که شخص محور بود و اختیارات را به اشخاص داد و دوم تشکل محور یعنی مدیریت بخشهای مختلف را به دست خود متخصصین صنفی سپرد، افزود:این سیاست چند سالی است که به صورت آزمایشی در وزارت بازرگانی به اجرا گذاشته شده است.
    
    معاون وزیر بازرگانی تصریح کرد: باید کلیه تصمیم گیریها همچون قیمت گذاری، مسائل تعرفه ای، میزان صادرات و واردات و نوع آن، فروش سهام، تنظیم بازار را در صلاحیت های انحصاری تشکلها بگنجانیم و این مهم سر پل اجرای صحیح ، سالم و منطقی اصل 44 قانون اساسی است.
    
    نائب رئیس اتاق تهران ادامه داد: برای رسیدن به این هدف باید با همکاری دولت، مجلس و اتاقهای بازرگانی جایگاه محکم و مناسب قانونی برای تشکل ها تعیین شود تا با تکیه برآن انها در نقاط تصمیم گیری اقتصادی بنشینند و با این انحصار اقتدار لازم برای پیشبرد اهدافشان را داشته باشند.
    
    معاون وزیر بازرگانی افزود: باید تدابیری اندیشید که به موجب ان مصوبات تشکلها برای اعضایشان لازم الاجرا باشد. متاسفانه در حال حاضر تشکلها اختیارات لازم به صورت قانونی ندارند و در برخورد با اعضا و دیگران به دلیل این نقص بزرگ ناتوان هستند .
    
    به گفته وی هم اکنون به نقطه ای رسیده ایم که می توان گفت تشکلها در جایی قرار دارند که می توانند این اختیار را داشته باشند تا بر اعضایشان اشراف داشته باشند در این صورت خصوصی سازی خود به صورت خودکار و درست انجام می گیرد. 

دستگاه نقشه خوان صوتی فرش در پارک علم و فناوری خراسان تولید شد

دستگاه نقشه خوان صوتی فرش (استاد فرش) با همت محققان پارک علم و فناوری خراسان طراحی و ساخته شد. با این نوآوری بافندگان فرش می توانند بدون نیاز به نقشه کاغذی و با آموزش ساده فرشهایی با کیفیت و تنوع رنگ فوق العاده ببافند.
طراح و سازنده دستگاه نقشه خوان صوتی فرش روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: طراحی و بافت فرش در میان هنرهای ایرانی جایگاه خاصی دارد ؛چه بسیار کسانی که با دیدن این هنر به یاد دوران کودکی خود می افتند.
پیام گواهی افزود: در حال حاضر قالی بافان روی نیمکت دار قالی می نشینند و استاد فرش، نقشه فرش را برای آنها می خواند.
وی خاطر نشان کرد: در این طرح تلاش شد تا علم و صنعت با هنر اصیل ایرانی آمیخته شود.
گواهی با اشاره به اینکه طراحی و ساخت این دستگاه حدود پنج سال طول کشید، اظهار داشت: نقشه خوان صوتی دستگاه کوچکی است که نقشه فرش را به روشی ساده و بدون اشتباه برای بافنده می خواند و بافنده بدون نیاز به نقشه کاغذی با آموزش بسیار ساده می تواند فرش هایی با کیفیت و تنوع رنگ فوق العاده ببافد.
دستگاه نقشه خوان صوتی فرش در جشنواره جوان خوارزمی رتبه سوم پژوهش های کاربردی را کسب کرد.
گواهی که دارای مدرک کارشناسی در رشته ریاضی کاربردی است ادامه داد: کاربر می تواند نقشه فرش دلخواه خود را با کمک یک رایانه به سادگی وارد دستگاه کند و بافنده بدون نیاز به داشتن رایانه و دانش فنی آن کافی است، دستگاه را به برق بزند آنگاه دستگاه به صورت صوتی با بافنده ارتباط برقرار کرده و تا پایان بافت همراه او خواهد بود.
وی افزود: عدم وابستگی بافنده به شخص نقشه خوان، صرفه جویی در کاغذ و نقشه، امکان محدود کردن تعداد بافت از یک نقشه خاص برای حمایت از مالکیت معنوی طراح، قابلیت استفاده برای نابینایان و کم بینایان، کاهش اشتباهات بافنده در گره زدن و تشخیص رنگ و افزایش سرعت بافت به میزان حداقل سی درصد از مزایای این دستگاه است.
گواهی گفت: ذخیره خودکار رج و رنگ در حال بافت و ادامه کار بافت در هر زمان، قابل حمل و کوچک و سبک بودن دستگاه و عدم پراکندگی نقشه از دیگر مزایای این دستگاه است.
این پژوهشگر در مورد سایر ویژگیهای دستگاه ابداعی خود گفت: متمرکز کردن فکر بافنده به ایجاد گره و استفاده از حس شنوایی به جای نگاه کردن به نقشه باعث تمرکز بیشتر بافنده و لذت بردن بیشتر از بافت می شود و از طرف دیگر نهایت خستگی چشم که بر اثر جابجایی مداوم دید بر روی فرش و نقشه ایجاد می شود، پدید نمی آید.
وی در پایان با اشاره به اینکه این دستگاه همچنان در حال تکمیل است گفت: در حال حاضر آماده واگذاری دانش ساخت این دستگاه برای تولید انبوه به بخش صنعت هستیم.

دوازدهمین نمایشگاه بین المللی فرش و کفپوش دموتکس چین - شانگهای

اعزام هیات تجاری - بازاریابی و بازدید از نمایشگاه چین
از تاریخ:   ‫۳‏/۱‏/۱۳۸۹
لغایت:   ‫۵‏/۱‏/۱۳۸۹
نوع نمایشگاه:   بین المللی تخصصی
محل نمایشگاه:   شانگهای - چین
مجری نمایشگاه:   شرکت نمایشگاههای بین المللی استان اصفهان
مدیر اجرائی نمایشگاه:   بخش خارجی شرکت نمایشگاههای بین المللی استان اصفهان
شماره تماس:   57 25 261 0311 - 88 20 260 0311 - 59 25 261 0311
پست الکترونیک:   info@isfahan-fair.com
وب سایت:   http://www.isfahan-fair.com

چهارمین المپیاد فرش ایران برگزار می شود

چهارمین المپیاد فرش ایران از سوی مرکز ملی فرش ایران و با همکاری وزارت آموزش و پرورش و موسسات آموزش عالی برگزار می شود.
این المپیاد که امسال چهارمین دوره خود را طی می کند، مطابق دوره های پیشین در دو سطح دانش آموزی و دانشجویی و در چهار رشته بافت، مرمت، طراحی و رنگرزی برگزار می شود.
هم اکنون مرحله استانی این المپیاد در استانهای مختلف کشور در حال برگزاری است و برگزیدگان مرحله استانی در اسفندماه سال جاری در تهران برای تعیین برگزیدگان کشوری به رقابت خواهند پرداخت.

شماره جدید "قالی ایران" منتشر شد

هشتاد و هشتمین شماره نشریه "قالی ایران" منتشر شد.
شماره جدید این نشریه که به مدیر مسوولی نصرت الله محمودزاده و با حمایت مرکز ملی فرش ایران انتشار می یابد، در 48 صفحه به درج اخبار و مقالاتی درباره فرش دستباف ایران پرداخته است.
 
در این شماره "قالی ایران" مطالب زیر آمده است:
سرمقاله
قالی چهارفصل تبریز
فراخوان برای طرحهای پژوهشی سال 88
اخبار فرش
فرش ایران، رسانه ای کهن
گره زرین، نماد میلیونها گره
بررسی تاریخ فرش ایران از آغاز تا اسلام
بررسی تداوم معنایی و فرمی نقشمایه های قالی پازیریک
فرش بافی در استان فارس
گزارش همایش بازارشناسی قالی آذربایجان
گزارش نمایشگاه فرش اصفهان
معرفی فرشهای اصیل

محرم در تار و پودهای قالی ایرانی

مسوول روابط عمومی موزه فرش ایران گفت: "نقشمایه محرمات" یکی از این فرم‌های ارزشمند ایرانی است، که تخیل و قدرت نقش آفرینی هنرمندان ایرانی در آن جلوه گر است.
"پریسا بیضایی"  در گفت و گو با ایرنا به مناسبت برگزاری نمایشگاه "نقشمایه محرمات " اظهار داشت: در این نمایشگاه تعدادی طرح در قالب فرش و گلیم با طرح ها و نقش و نگارهای مذهبی و معنوی همزمان با سوگواری سالار شهیدان (اباعبدالله الحسین علیه‌السلام) به نمایش درآمده،که با استقبال خوبی روبرو شده است. وی با بیان اینکه این آثار یادآور کتیبه‌های عاشورایی بوده،افزود: طرح محرمات با ترکیب حاشیه‌های افقی،‌ عمودی و یا اریب الهام گرفته از کتیبه های محرم است که این دلیل نامگذاری این آثار است.
به گفته این مقام مسوول نقش محرمات که یکی از طرح‌های مذهبی و آیینی تلقی می‌شود معمولاً با نقش بته جقه یا طرح سرو خمیده آذین بندی می شود، که نشانه جاودانگی و سرسبزی است.
بیضایی تصریح کرد: بررسی نقش برجسته ها و لباسهای پادشاهان ساسانی نشان می دهد، که این هنر باستانی پیش از اسلام نیز رواج داشته است، اما بعد از اسلام و مخصوصا بعد از رسمی شدن مذهب شیعه نام محرمات به آن تعلق گرفته است.
وی در ادامه توضیح داد: علاوه بر نقش محرمات، نقشهایی شبیه به گل سرخ یا گل محمدی در این آثار به کار رفته است که اصطلاحا در قالی بافی به آنها "گل فرنگ" گفته می شود.
به گفته این مقام مسوول در کنار این نمایشگاه،تعدادی از آثار طراحی و تذهیب مربوط به کارمندان موزه که همخوانی با حال و هوای مذهبی ایام محرم دارد به معرض نمایش درآمده است.
مسوول برگزاری نمایشگاه با بیان اینکه امروزه از این هنر ایرانی اثر کمرنگی باقی مانده است،افزود: نمی توان به طور قطع گفت که هنر محرمات در ایران به فراموشی سپرده شده است،چرا که هنوز در مناطق روستایی نشین خراسان هنوز این نوع بافت انجام می شود.
وی خاستگاه اصلی این هنر را خراسان و کردستان عنوان کرد و گفت: طرح محرمات اغلب در اماکن و بناهای مذهبی در نقش کاشی و یا آرایه‌های قرآنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بیضایی یادآور شد: تمام این قالی ها وگلیم ها که قدمت آنها به قرن سیزده و چهارده قمری باز می گردد و در نمایشگاه عرضه شده در مخزن موزه نگهداری می شود.
این نمایشگاه همزمان با ایام سوگواری محرم از اول دی ماه آغاز به کار کرده است تا آخر ماه صفر در برابر دید عموم قرار می گیرد.موزه فرش ایران در ضلع شمالی پارک لاله واقع شده است.