فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

صادرات 500 میلیون دلار فرش دستباف در سال 89

رئیس مرکز ملی فرش ایران :
صادرات 500 میلیون دلار فرش دستباف در سال 89

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: صادرات فرش دستباف در سال 89 را 500میلیون دلار برآورد کرده ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فیصل مرداسی صبح امروز در یک نشست خبری اظهار داشت: ضعف عمده تولید فرش دستباف در شرایط فعلی بازار ، حلقه مفقوده سفارش پذیری است چرا که عمده تولید ما به طور غیرمتمرکز و در منازل انجام می شود.
وی افزود: اگرچه مشکلات قانونی کارگاه‌های متمرکز فرش دستباف با تدوین آیین‌نامه های اجرایی حل شده، اما مجتمع های متمرکز رونق چندانی ندارد علیرغم اینکه ما معتقدیم این مجتمع ها درتولید استاندارد قدرت سفارش پذیری رفع موانع تولید غیرمتمرکز و پاسخگویی به مشتریان می تواند نقش بسزایی داشته باشد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: به دنبال آن هستیم تا به لحاظ فرهنگی مجتمع های متمرکز را توسعه و گسترش داده و فعالین این حوزه را مورد تشویق قرار دهیم، ضمن اینکه ما مخالف تولید غیرمتمرکز نیستیم و معتقدیم که باید تولید غیرمتمرکز با مدیریت متمرکز ساماندهی شود.
وی با بیان اینکه تسهیلات اعطا شده به تولیدکنندگان فرش دستباف 65 درصد ثابت و 35 درصد در گردش است، اظهار داشت: جامعه فرش دستباف امروز نیازمند سرمایه در گردش است و کمبود این سرمایه یکی از معضلات فعلی این حوزه است.
مرداسی گفت: بازار بین الملل فرش ظرف ده سال اخیر از نظر وزنی به شدت کوچک شده است و از چهل هزار تن به 26 هزار تن رسیده که به طور متوسط سالانه 7 درصد کاهش وزنی تولید صادرات فرش وجود داشته است.
وی با بیان اینکه ایران در ده سال گذشته یک دوره رکود را گذرانده است، اظهار داشت: باید تلاش مضاعفی داشته باشیم تا فرش از فضای رکود خارج شود، خوشبختانه در چند ماه اخیر شاهد رشد محدود در عرصه صادرات فرش بوده ایم که از آبان ماه این روند آغاز شده است و دلیل آن می تواند خارج شدن غربیها از بحران مالی یا سیاست های افزایش نرخ جایزه صادراتی بوده باشد.
مرداسی ادامه داد: پیش بینی می کنیم که سال 2010 و 2011 سال رونق صادرات فرش دستباف در جهان باشد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: در ده ماهه سال جاری 390 میلیون دلار صادرات فرش داشته ایم که 97 درصداز این میزان صادرات به 31 کشور بوده است به طوری که آمریکا 16 درصد، آلمان 16 درصد، امارات 12 درصد، لبنان 7درصد، ایتالیا 5.5 درصد، ژاپن 4 درصد، کانادا 3.3 درصد، کویت 3درصد، سوئیس 3درصد، انگلیس 2.3درصد، اتریش 3.2 درصد، قطر 2.3 درصد، سوئد 2 درصد، بحرین 2 درصد، فرانسه 1.6 درصد، عمان 1.6 درصد، روسیه 1.5 ، سوریه 1.5، استرالیا یک درصد، عراق یک درصد، عربستان یک درصد، آفریقای جنوبی یک درصد و کشورهای برزیل، دانمارک، یونان، افغانستان، ترکیه، مالزی، فنلاند و نروژ زیر یک درصد صادرات داشته‌اند.
وی افزود: در ده ماهه سال جاری به لحاظ ارزشی 11.2 درصد رشد صادرات و به لحاظ وزنی 4.7 درصد کاهش داشته‌ایم و برآورد ما این است که تا پایان سال به عدد 450 میلیون دلار در صادرات فرش دستباف برسیم.
مرداسی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در سال 89 صادرات فرش دستباف به 500 میلیون دلار برسد، گفت: امیدواری های ما به خاطر نبود مشکل در این حوزه نیست چرا که در عرصه تولید فرش دستباف و صادرات آن مشکلات فراوانی وجود دارد که باید با واقع بینی به دنبال شناخت و رفع آن باشیم.
وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از صادرات ما به بازارهای سنتی فرش دستباف است، اظهار داشت: ما به دنبال حوزه‌های جدید صادراتی هستیم تا بتوانیم صادرات فرش دستباف را توسعه دهیم لذا توجه ویژه ای به کشورهای حوزه خلیج فارس استرالیا، برزیل، آفریقای جنوبی، روسیه، لبنان، کویت و امارات داریم.
رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به تأثیر طرح هدفمند کردن یارانه ها در صادرات فرش دستباف گفت: اجرای این طرح می تواند در یک مقطع زمانی فشارهای زیادی به لحاظ افزایش قیمت تمام شده به ما وارد کند اما باتوجه به اینکه تولید فرش دستباف اشتغالزا، صادراتی و مانع از مهاجرت روستاییان به شهرها است، امیدواریم که از 30 درصد از درآمد طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بخشی نیز به حوزه فرش دستباف تخصیص داده شود.
همچنین وی با اشاره به چهارمین جشنواره تکریم از هنرمندان و پیشکسوتان فرش دستباف که فردا برگزار می شود، اظهار داشت: در این مراسم دو نفر ارزیاب فرش از استان تهران ، سه نفر تولیدکننده متمرکز از استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، و خراسان رضوی و هفت نفر تولیدکننده غیرمتمرکز با مدیریت متمرکز از استان های فارس، قم، مرکزی، تهران و همچنین دو نفر از اساتید فقید حوزه فرش مورد تقدیر قرار می گیرند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد