فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

اختصاصی فرش دستباف سه بعدی در کشور بافته شد

علمی آموزشی. فرش. سه بعدی. قالی
تهران- طراحی و اجرای چله کشی سه بعدی و بافت تابلو فرش آن برای اولین بار در هنر قالی دستباف در کشور انجام شده است که پدیده‌ای نو و گرانمایه در هنر اصیل ایرانی است.

طراح طرح چله کشی سه بعدی در هنر تابلوی فرش ایران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: چارچوب و چله کشی دار قالی طی سالیان متمادی سیر یکنواخت و مشابهی را در هنر ارزشمند قالی دستباف طی کرده است.

عزیز دوست نو شفق که در بیست و سومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی رتبه سوم نوآوری را کسب کرد، افزود: این طرح ضمن رعایت اصل سنت چله کشی دار قالی، در ابعاد هندسی آن تغییر ساختاری ایجاد کرده که منجر به برجسته شدن طرح قالی می‌شود.

وی در تشریح این طرح افزود: این طرح بر اساس محاسبات هندسی و ریاضی انجام و بر اساس نمودار محاسبه می‌شود.

این کارشناس در ادامه گفت: دراین روش هشت زاویه در تابلو مشخص و برای بافت یکی از زاویه‌ها انتخاب و براساس آن کار بافت انجام می‌شود که در نهایت طرحی به حالت سه بعدی به دست می‌آید.

شفق افزود: البته با بکارگیری محاسبات ریاضی مشخص می‌شود که چه نخی بعد از چند بافت باید حذف و یا اضافه شود و در واقع تفاوت این طرح نسبت به روش سنتی قالی بافی درهمین بخش است که بعد از انجام آن طرحی سه بعدی به دست می‌آید.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر موزه فرش ایران خواهان اثر سه بعدی است که بر این اساس طراحی شده افزود: طراحی، بافت و تکمیل کردن این طرح حدود ‪ ۵۱‬ماه زمان برده است.

مواد سازنده این طرح ، ابریشم و کرک است و برای رنگرزی الیاف آن نیز از رنگ‌های گیاهی استفاده شده است.


* دیدار از نمایشگاه فرش الهام بخش بافت فرش سه بعدی شد
فکر بافت فرش سه بعدی اولین بار در سال ‪ ۶۹‬هنگام بازدید از یک نمایشگاه فرش، به ذهن شفق خطور کرد.

وی در این‌باره گفت: با افراد زیادی در این زمینه مشورت کردم، اما بسیاری از آنها این فکر را نپسندیدند و آن را غیرعملی دانستند.

شفق در سال ‪ ۷۰‬در دیدار با جمشید امینی که یکی از آخرین شاگردان کمال الملک بود، انگیزه زیادی برای اجرای طرح خود پیدا کرد. امینی این طرح را عملی دانست و او را تشویق کرد آنچه را در ذهن دارد انجام دهد.

هرچند امینی که آن هنگام پیرمردی حدود ‪ ۹۰‬ساله بود ، سه سال بعد در گذشت ، اما تشویق‌های او موجب شد شفق به دنبال تحقق ایده‌های خود برود بطوری که وی در سال ‪ ۷۵‬کارگاه بافت فرش سه بعدی را دایر کرد.

طراح فرش سه بعدی در این‌باره گفت: شبانه روز برای بافت فرش تلاش می‌کردم، بطوری که طی ‪ ۵۱‬ماه ، وزن من از ‪ ۶۵‬کیلو به ‪ ۴۵‬کیلو کاهش یافت.

این هنرمند سابقه انجام کارهای نقاشی و آبرنگ را نیز دارد که در کشورهایی مانند دانمارک ، کانادا و سوئد عرضه می‌کرد و از محل این درآمد اقدام به راه اندازی کارگاه رنگ و نقاشی کرد. اما برای آنکه تمام وقت خود را صرف بافت فرش سه بعدی کند، کارگاه خود را هم به فروش رساند

نظرات 1 + ارسال نظر
امیرحسین اسماعیلی چهارشنبه 15 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 09:05 ب.ظ http://soado1362

من بافنده ام میخوام ب خرج خودم ی تصویر از ی آدم معروفا ببافم با طلا و نقره اونم سه بعدی کمک میخوام

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد