فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

فرشینه طلایی بافته شده از تار عنکبوت در موزه تاریخ طبیعی نیویورک

   این فرشینه برای سازندگانش نیم میلیون دلار هزینه در بر داشته است.
    یکی از فرش های بافته شده از تار عنکبوت 

 بخشی از فرش

 

  این هفته در موزه تاریخ طبیعی آمریکا (American Museum of Natural History) در شهر نیویورک، از چیزی پرده برداری شد که تاکنون دیده نشده بود: یک فرشینه (تاپستری) طلایی 11 در 4 فوتی که بطور کامل از تار ابریشم عنکبوت بافته شده است! 

 

    بافندگان در ماداگاسکار* چهار سال را صرف بافت این فرشینه کرده اند و موزه تاریخ طبیعی آمریکا با افتخار می گوید این در هیچ کجای دیگر دنیا نیست.

ادامه مطلب ...

طرح‏های سنتی، فرش اصفهان را با ارزش ترین فرش ایران کرده است

    هنر دوستی صفویان و ارج و منزلتی که این سلسله برای هنرمندان قائل بودند و خصلت پسندیده‌ای که هر چیز را
    در حد کمالش می خواستند، انگیزه‏هایی بود تا با توسل به آن بهترین هنرمندان از هر صنف و طبقه‌ای، در کارگاه‏ها
    گرد آیند و آثار ارزنده‌ای را به وجود آورند که هنوز بعد از طی قرون متمادی، چشم و عقل را یارای باور آن نیست.
    
    

ادامه مطلب ...

نارضایتی و اعتراض دستاندرکاران فرش کشور نسبت به اظهارات معاون

   در پی انتشار خبر الحاق فرش کشور به معاونت صنایع دستی موج اعتراضات دستاندرکاران فضای فرش کشور را دچار التهاب و تشویش نمود.
    در نشست خبری صبح امروز (یک‌شنبه، 23 اسفندماه) که بقول خبرگزاری ایسنا به بهانه‌ی ارائه‌ی گزارش فعالیت‌های امسال و برنامه‌های سال آینده آن معاونت برگزار شد، تهمینه دانیالی اظهار کرده: در تعاملی که با وزارت بازرگانی شده است و با تأیید وزیر بازرگانی، صنعت فرش سال آینده به این معاونت می‌پیوندد!
    دانیالی علاوه بر این ادعا کرده است که برای این الحاق، در مدت حدود سه‌ماه، فرصت‌ها و تهدیدها ارزیابی و نشست‌هایی با شرکت سهامی و مرکز ملی فرش ایران برگزار شده است.
    او اضافه کرده که : عملیاتی شدن این امر مهم نیاز به حمایت ریاست جمهوری، وزارت بازرگانی، مدیران و معاونین وزارت خانه و سازمان میراث فرهنگی و همه ارباب رسانه دارد

معاونت صنایع دستی پا از گلیم خود فراتر گذارد

معاونت صنایع دستی پا از گلیم خود فراتر گذارد: الحاق فرش و فرآوری‌های سنگ‌های قیمتی به معاونت هنرهای سنتی و صنایع دستی! !


    در حالی که مرکز ملی فرش ایران با خون دل بسیار و تلاش بخش خصوصی برای ساماندهی فرش کشور در حال فعالیت و جایگاه قانونی خود است، معاون صنایع دستی با اظهارات امروز خود فضای فرش کشور را به آشوب کشید.

    
    معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اظهار الحاق صنعت فرش به آن معاونت از سال آینده بدون توجه به ظرفیت های محدود و شکست سنگین این سازمان در عرصه اداره صنایع دستی کشور و شاید بدلیل سرپوش گذاردن بر بی کفایتی های مدیریتی، در کمال تعجب مدعی تولیگری فرش کشور شد. نکته قابل توجه و تعجب آور اینکه دانیالی مدعی توافق وزیر بازرگانی با این امر است. آیا سرنوشت فرش با این التهابات تازه روزهای سیاه تری را بخود خواهد دید، چنین مباد

    
    به گزارش خبرنگار بخش صنایع دستی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ تهمینه دانیالی در نشست خبری صبح امروز (یک‌شنبه، 23 اسفندماه) که به بهانه‌ی ارائه‌ی گزارش فعالیت‌های امسال و برنامه‌های سال آینده برگزار شد، اظهار کرد: در تعاملی که با وزارت بازرگانی شده است و با تأیید وزیر بازرگانی، صنعت فرش سال آینده به این معاونت می‌پیوندد. برای این الحاق، در مدت حدود سه‌ماه، فرصت‌ها و تهدیدها ارزیابی و نشست‌هایی با شرکت سهامی و مرکز ملی فرش ایران برگزار شد. وی تأکید کرد: صنایع دستی باید حفظ و حمایت شود. از دید ما و مدیران بازرگانی این کشور این دو صنعت دستی، یعنی فرش و صنایع دستی باید در کنار یکدیگر قرار گیرند. ما در ارزیابی فرصت‌ها و تهدیدها به این نتیجه رسیدیم که انجام این کار بهتر است. نمی‌شود که گلیم و جاجیم زیر نظر یک مجموعه باشد و فرش از جای دیگری نظارت شود. 
 


ادامه مطلب ...

معاون صنایع دستی ادعا کرد: صنعت فرش به معاونت صنایع دستی کشور

 معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از پیوستن صنعت فرش کشور به معاونت صنایع دستی با موافقت وزارت بازرگانی و پیگیری امور این صنعت از این پس از سوی این معاونت خبر داد.
    به گزارش ایرنا، "تهمینه دانیالی" در نشستی خبری اظهار داشت: با واگذاری امور صنعت فرش به معاونت صنایع دستی حوزه هنری، اقتصادی و بازرگانی این صنعت در این معاونت تجمیع می شود و هنرمندان از سردرگمی خارج خواهند شد.
    
    وی با بیان اینکه این توافق نامه در سال 89 عملیاتی می شود، توضیح داد: پس از این واگذاری، مرکز ملی فرش ایران و تمام ساختار و تشکیلات وابسته به صنعت فرش به تدریج زیرمجموعه معاونت صنایع دستی خواهند شد.

ادامه مطلب ...

صادرات آمریکا به ایران سه برابر شد

    دفتر آمار آمریکا اعلام کرد در نخستین ماه 2010 میلادی صادرات آمریکا به ایران با افزایش سه برابری نسبت به ماه قبل از آن به 31 میلیون دلار رسید.
    
    به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از دفتر آمار آمریکا، صادرات آمریکا به ایران در نخستین ماه از سال 2010 میلادی افزایش قابل توجهی داشته است.در آخرین ماه سال 2009 بالغ بر 11.3 میلیون دلار کالا از آمریکا به ایران صادر شده بود که این رقم در ماه بعد از آن، ژانویه 2010 با افزایش تقریبا سه برابری به 31 میلیون دلار رسیده است.
    در عین حال واردات آمریکا از ایران طی این مدت کاهش داشته است.واردات کالا از ایران توسط آمریکا در دسامبر 2009 بالغ بر 7.5 میلیون دلار بود که این رقم در ژانویه 2010 به 6.3 میلیون دلار کاهش یافته است

ادامه مطلب ...

اولین شرکت تعاونی دانش‌آموختگان کارآفرین فرش ایران

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ اولین شرکت تعاونی دانش‌آموختگان کارآفرین فرش ایران، تحت عنوان شرکت تعاونی دانش‌آموختگان فرش گستر، با همکاری و حمایت برخی مسئولان شهرستان اردکان تشکیل شد
 
به گزارش CHN این شرکت که با هدف ارتقاء و معرفی فرش دست‌بافت ایرانی تشکیل شده از سوی دانشکده فرش موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی استان یزد ـ اردکان، اداره تعاونی شهرستان اردکان و فرماندار سابق این شهرستان حمایت می‌شود. همچنین مرکز ملی فرش ایران، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، استانداری یزد و سازمان بازرگانی استان یزد نیز حمایت کننده این شرکت تعاونی هستند.
ادامه مطلب ...

انجام تبلیغات مداوم فرش دستباف از طریق رسانه‌های گروهی

دست‌اندرکاران هنر- صنعت فرش دستباف ایران بر استمرار و انجام تبلیغات مداوم فرش دستباف از طریق رسانه‌های گروهی تاکید کردند.

به گزارش شابا به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران در جلسه مشترک مدیران مرکز ملی فرش ایران و دست‌اندرکاران فرش دستباف سراسر کشور ضمن تقدیر و تشکر از تبلیغات صورت‌گرفته در صدا و سیما درباره فرش دستباف از سوی مرکز بر ضرورت توجه بیش از پیش مرکز ملی فرش ایران بر انجام تبلیغات موثر داخل و خارج از کشور تاکید شد.

بر اساس این گزارش، فیصل مرداسی، رییس مرکز ملی فرش ایران ضمن ارائه برنامه‌های تبلیغاتی مرکز خواستار کمک بخش خصوصی و تعاونی و مشارکت آنان در تامین بخشی از هزینه‌های تبلیغات جهت برندسازی فرش دستباف شد.

این گزارش حاکیست در این جلسه دست‌اندرکاران فرش دستباف بر بهره‌گیری از پتانسیل صدا و سیما جهت تبلیغ فرش، ساخت فیلم‌های مستند در این زمینه، انجام تبلیغات فرش دستباف به صورت عام از رسانه‌های خارجی، ارائه یارانه‌های نمایشگاهی، استفاده از متخصصان مجرب در نحوه انجام تبلیغات و افزایش جوایز صادراتی تاکید کردند.

الحاق صنعت فرش به ...

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از الحاق صنعت فرش به این معاونت از سال آینده خبر داد.

ادامه مطلب ...

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند: صندوق مهر رضا (ع) برای تقویت بنیه مالی اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی فرش دستباف روستایی مبلغ ‪ ۵۰۰‬میلیارد ریال وام به این اتحادیه‌ها و شرکت‌ها پرداخت کند

ادامه مطلب ...

نجات فرش دستباف در گرو نوآوری و خلاقیت است

تبریز- رییس سازمان بازرگانی آذربایجان شرقی با بیان اینکه اقدامات سنتی، نجات دهنده فرش دستباف نخواهد بود ، گفت: برای ورود و حضور دربازارها در شرایط جدید باید ضمن برنامه ریزی و مدیریت دراین صنعت ، نوآوری ایجاد کرد.

ادامه مطلب ...

آموزش: چله کشی فارسی

چله کشی فارسی*
    

 

ابتدا میله ای به طول یک متر و ضخامت پنج الی هشت سانتیمتر به طور مستقیم داخل دیوار یا به طور عمود بر زمین فرو برده سپسُ میله ی دیگری را در فاصله ای به اندازه ی طول قالی مورد نظر بعلاوه هشتاد سانتیمتر اضافی جهت ریشه های قالی به موازات میله ی اولی فرو می کنیم ، نخ مورد نظر را تهیه نموده معمولاً از نخ پنبه نمره 20 دوازده یا چهارده لا جهت چله کشی استفاده می شود بدین لحاظ نخ های پنبه را به صورت توپکی شکل درآورده و آن را داخل دو تشتک جداگانه می گذاریم، یک نخ را بدست راست و نخ دیگر را بدست چپ میگیریم و خود ما در وسط نخها قرار می گیریم نخ اول را می اندازیم نخ دست راست را از زیر و نخ دست چپ را از رو می گذاریم، وقتی که دوباره به اول برگشتیم اول نخ دست راست را به فرم هشت انگلیسی نگه می داریم و بعد نخ دست چپ را از زیر میله و از روی دست راست می بریم و هر دو نخ را از زیر میله دیگر می بریم و تا آخر به همین ترتیب ادامه میدهیم، آنچه در این مرحله مهم است مسئله کشش نخ های چله است که دقیقاً باید مواظب آن باشیم، تا آخر یکنواخت تنیده شود و نباید به صورتی باشد که یک قسمت محکم و قسمت دیگر آن شل باشد.
    
    


     وقتی که چله دوانیده شد "زهه کردن" توسط فردی که همکار چله دوان است انجام میشود. برای بدست آوردن نخ مورد نیاز جهت زهه کردن از همان نخ چله کشی استفاده می کنیم.
    ابتدا آن را به طول سه تا چهار متر چند لا می کنیم و یا یک دستمال مرطوب روی آن را مالیده تا گرد و غبار آن از بین رفته و تاب آن یکسان شود.
    

ادامه مطلب ...

فرش دستباف نماد کامل هنر ایرانی است

    فرش دستباف ایران بازگشت خوب به طبیعت و نماد کامل هنر ایرانی است.
    فیصل مرداسی رییس مرکز ملی فرش ایران در نخستین کارگاه آموزشی ویژه راهنمایان تورهای گردشگری فرش ایران ضمن بیان این مطلب و با برشمردن ویژگیهای فرش دستباف اظهار داشت: فرش دستباف ایران با قدمت 2500 ساله به عنوان هنری بومی و ملی باید بیش از پیش به جهانیان شناسانده شود که راهنمایان تورهای گردشگری می توانند در نقش سفیران فرش این مهم را به انجام رسانند.
    وی تصریح کرد: فرش دستباف ایران پیام آور صلح، انسان دوستی و فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی به تمام مردم دنیاست.
    به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، مرداسی فرش دستباف را جان مایه ای از فرهنگ، هنر، راوی بار تاریخ، جغرافیا، باورها، آداب و رسوم و هویت فرهنگ ایرانی دانست.
    گفتنی است کارگاه آموزشی ویژه راهنمایان تورهای گردشگری فرش ایران تا سیزدهم اسفندماه جاری از سوی مرکز ملی فرش ایران در تهران در حال برگزاری است و قرار است شرکت کنندگان علاوه بر "آشنایی با طرحها و نقشه های فرش ایران"، "آشنایی با رنگهای فرش مناطق مهم قالیبافی ایران"، "آشنایی با مواد اولیه و مزیتهای رنگرزی گیاهی" و "ویژگیهای جغرافیای بافت فرش ایران"، از موزه فرش ایران و فرایند تولید فرش در شرکت سهامی فرش ایران نیز بازدید کنند.  

مرکز ملی فرش اعلام کرد: فراخوان اجرای طرح تحقیقاتی

  مرکز ملی فرش ایران برای اجرای طرح تحقیقاتی "شناسایی راهکارهای اجرایی رفع نقایص اطلاعاتی و آماری فرش دستباف در زمینه های اشتغال، تولید، توزیع، فروش و صادرات فرش دستباف"، از استادان و پژوهشگران مرتبط با دارا بودن مدارک تحصیلی دکترا و کارشناسی ارشد دعوت می کند.
    شرح خدمات مورد انتظار پژوهش:
    1. تعریف نیازهای اطلاعاتی اساسی در زمینه اشتغال، تولید، توزیع و صادرات فرش دستباف بر مبنای سوابق موجود (طرح جامع و...)
    2. شناسایی منابع اولیه و ثانویه دستیابی به اطلاعات اساسی مذکور در بند 1
    3. شناسایی و ارزیابی راهکارهای اجرایی دستیابی به اطلاعات اساسی
    4. شناسایی کاستی های موجود اطلاعاتی و آماری مرکز به تفکیک فقدان آمار و اطلاعات، تعارض آماری، به روز نبودن، دقیق نبودن، نداشتن قابلیت اتکا به ازای اطلاعات اساسی
    5. ارایه گزارش شناخت از فرایندهای موجود تهیه اطلاعات اساسی
    6. نقد فرایندهای موجود مبتنی بر روش های علمی مانند تحلیل روشها
    7. تدوین راهکارهای اجرایی تأمین و به روزرسانی اطلاعات اساسی صنعت فرش دستباف کشور.
    پژوهشگران می توانند پیشنهادات خود را در قالب فرم شناسنامه تحقیقاتی حداکثر تا 25/1/89 به مدیریت تحقیقات مرکز ملی فرش ایران ارسال کنند.