فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

چشم‌انداز بازار جهانی فرش پس از یک دوره رکود اقتصادی

  با ثبت رکورد بالاترین قیمت فروش فرش در جریان مبادله فرش ایرانی معروف به« ویس کرمان» متعلق به قرن هفدهم میلادی در حراج ماه اخیر لندن، کارشناسان امیدوار به از سرگیری رونق بازار جهانی فرش شده‌اند.
    
    


    فرش نقش شکارگاه متعلق به عصر صفوی که در حراج اخیر لندن با قیمت بسیار بالایی به فروش رفت
    
    به طور کلی همزمان با بروز بحران اقتصاد جهانی و کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان بازار فرش ازجمله فرش های شرقی در کشورهای اروپایی و امریکایی ، بازار فرش های دستباف از سوی مصرف کنندگان این بخش نیز همچون دیگر بخش‌های اقتصادی جهان دچار رکود شد اما با ایجاد فضای بهتر کسب و کار و رونق دوباره اقتصاد در سطح جهانی ، صنعت فرش نیز دستخوش تحولات تازه ای می شود.

   دریک نگاه کلی بازار تجارت به طور کلی هنوز روند کندی را از سر می گذراند اما این موضوع برای کسی مایه شگفتی نیست . طی دوران رکود اقتصاد جهانی اخیر به طور طبیعی مردم تمایلی به قمار در معاملات خود نداشتند. اما اکنون که به نظر می رسد اوضاع روندی رو به بهبودی می یابد مردم و دست اندارکاران بازار تجارت بیش از پیش درپی کسب اطمینان از کیفیت برتر محصولاتی هستند که دلارهای خود را صرف خریدشان کرده اند.
    
    درنتیجه در شرایط رو به بهبود کنونی برای بیشتر تاجران فرش که محصولاتی با کیفیت عالی عرضه می کنند اکنون فرصتی بزرگ برای صنعت فرش محسوب می شود و زمانی است که اگر گذرشان به یک نمایشگاه و یا حراجی فرش با قیمت های مناسب افتاد، قادر به خرید باشند.
    
    در واقع برای خریداران و تاجران فرش هم اکنون خبرهای خوبی از بازار حراجی کریستی و سادربی لندن در راه است.
    
    در 14 آوریل گذشته یک فرش با نقش شکارگاه، متعلق به عصر صفوی در ایران یعنی قرن شانزدهم میلادی به قیمت 350 هزار یورو ارائه و معامله شد. در همان ماه در حراج کریستی لندن نیز یک فرش ستاره اناتولی هم به قیمت 265 تا 250 پوند انگلیس به فروش رسید.
    
    اما خبر بهتر آن است که حراج اخیر کریستی لندن با فروش فرش ایرانی متعلق به قرن هفدهم میلادی به نام فرش ویس کرمان که به قیمت 9.5 میلیون دلار ، رکود فروش فرش را در جهان شکسته است. البته طبق گزارش ها این فرش در ابعاد 5 * 11.1و در وضعیت بسیار خوبی قرار داشت.
    
    علاوه بر تحولات اقتصادی رو به رونق در بازار جهانی فرش درحال حاضر مدتی است که دو موزه در منطقه خاورمیانه با اشتیاقی که برای خرید فرش های بسیار با کیفیت بالا متعلق به دوران اولیه اسلامی از مجموعه داران جهان نشان داده اند که خود نقش مهمی در رونق بیشتر بازار جهانی فرش های شرقی دارد.
    
    زیرا هنگامی که در بازارهای بزرگ جهانی فرش هایی با قیمت های بسیار بالا به معرض فروش گذاشته می شوند بارها مشاهده شده است که این موزه ها حاضر به پرداخت قیمت های واقعا بالایی برای خرید این فرش ها هستند.
    
    برای برخی از این موزه های متعلق به کشورهای نفت خیز پرداخت پول و صرف وقت برای خرید و تهیه تعدادی از این فرش ها با کیفیت بسیار بالا امری جدی است. اما تمام این تلاش ها در بازارهای جهانی فرش نیز سبب تزریق انرژی و داغ کردن بازار خرید و فروش می شود.
    
    از دیگر سو عرضه تنها چند فرش بسیار بزرگ به تنهایی به معنای آن نیست که بازار فرش و تجارت وابسته به آن یک شبه بهبود یافته است. درواقع قیمت ها با اختلاف زیاد و نیز چنان بالاست که دردنیای معاملات واقعی به ندرت تاجران فرش و دستبافته ها را مایل به کار می کند.
    
    دریک چشم انداز کلی این که در بازارهای جهانی فرش های فققازی، آناتولی، فرش های ایرانی و چینی و ترکمن و مانند آن با قیمت های بسیار بالا عرضه می شوند و در حراجی ها به فروش می رسند،شاخص خوبی است که حکایت از رونق و بهبود بازار جهانی فرش دارد. زیرا این امر به معنی آن است که رونق بازار گام های آغازین را برداشته و این سبب افزایش و گسترش بازار تقاضا در نتیجه تشویق و ترغیب تاجران و مجموعه داران به خرید بیشتر فرش و کالاهای دستبافت می شود.
    
    کسب بزرگ ترین نتیجه از این قیمت های بی سابقه درحراجی های جهانی فرش از آن روست که عموم مردم خود این اخبار را دنبال می کنند. خوشبختانه این اخبار نیز به مردم کمک می کند که بیش از پیش دریابند که آثار و فرش های آنتیک شاهکارهای هنری هستند و نه ابزار و وسیله ای برای این که روی آن راه بروند بلکه دستبافته های ارزشمندی هستند که با عشق و بردباری بسیار بافته و تهیه شده اند و روند بافت این آثار هنری از مرحله طراحی گرفته تا رنگ و تناسب و زیبایی، در اعماق تاریخ ریشه دارد.
    
    در حال حاضر بیشتر افراد جهان متوجه اهمیت این موضوع شده اند و هرچه بیشتر با این حقیقت روبرو شوند، درک بهتری از ارزش وزیبایی این آثار بدست می آورند که سبب رشد بازار تقاضا در برخی از افراد دیگر می شود که ذاتا علاقمند به نقاشی و دیگر اشیا و سبک های متنوع هنری هستند.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد