فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

هیات دولت تصویب کرد؛ آیین‌نامه نحوه انتقال مالکیت آثار قابل احیا

به نقل از روابط عمومی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی مریم تاجر افزود: این آیین‌نامه در 23 اسفند ماه سال گذشته هیأت وزیران بنا به پیشنهاد شماره 1533- 1/882 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب شده است.
    
    وی با بیان اینکه این آیین‌نامه تحول عمیقی در اشاعه فرهنگ احیاء در سطح کشور و ایجاد بازار سالم، پویا و ...در زمینه میراث فرهنگی خواهد داشت خاطرنشان کرد: دولت در این مصوبه این اختیار را به صندوق احیاء داده است که نسبت به تعیین، تثبیت و تغییر کاربری بناهای تاریخی و فرهنگی به منظور بهره‌برداری بهینه از آنها اقدام کند و دستگاه‌ها و نهادهای ذی ربط نیز موظفند کاربری‌های مصوب صندوق را رعایت و اعمال کنند.
    
    به گفته این مقام مسئول؛ همچنین معادل عوارض قانونی، مالیات و هزینه‌های دولتی متعلق به تغییر کاربری‌های بناهای یاد شده به عنوان کمک دولت با رعایت مقررات مربوط از محل اعتبارات سازمان خواهد بود.البته این نکته قابل ذکر است که نفایس ملی موضوع بند ز ماده 114 قانون برنامه چهارم توسعه از شمول این آیین نامه خارج است.
    
    مدیر عامل صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی تصریح کرد: از سوی دیگر ضوابط حفاظتی اثر از سوی صندوق به بهره‌بردار ابلاغ و طرح‌های مرمت، احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن موضوع این آیین‌نامه پس از تصویب و ابلاغ صندوق قابل اجرا خواهد بود که بهره‌برداران، مالکان و سرمایه‌گذاران موظف به رعایت ضوابط یاد شده هستند.

  تاجر به حمایت‌های مالی سازمان و صندوق احیاء از مالکان بخش خصوصی اشاره کرد و گفت : به موجب این مصوبه سازمان به منظور ارتقای سطح مشارکت عمومی در حفاظت، احیا و بهره‌برداری مناسب از آثار فرهنگی و تاریخی، حمایت‌های مالی از قبیل تأمین هزینه‌های طراحی و اجرای عملیات مرمتی که برای بقای عین اثر به تقاضای مالک خصوصی و تشخیص سازمان ضروری است و حمایت مالی از طراحی و اجرای طرح‌های احیا و بهره‌برداری متناسب از آثار به تقاضای مالک خصوصی و تشخیص سازمان را در چهارچوب اعتبارات مصوب انجام خواهد شد .
    
    وی با اشاره به اینکه سازمان، زمینه‌های لازم برای مشارکت موسسه‌های بیمه‌ای برای بیمه عین آثار و سرمایه‌گذاری انجام شده برای احیا و بهره‌برداری از آنها را فراهم خواهد کرد بیان کرد : قسمتی از حق بیمه متعلقه به عنوان کمک دولت با رعایت مقررات مربوط از محل اعتبارات مصوب سنواتی پرداخت می‌شود.
    
    مدیر عامل صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی خاطرنشان کرد : همچنین سازمان به منظور ایجاد شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری در احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی بر اساس قراردادهای منعقد شده با بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری دولتی و غیردولتی، امکان استفاده از تسهیلات بانکی را برای مالکان یا سرمایه گذاران فراهم و معادل 5 درصد از سود تسهیلات قطعی را با رعایت مقررات مربوط به عنوان کمک دولت به بانک عامل پرداخت کند.
    
    وی گفت:جلب سرمایه‌گذاری خارجی و چگونگی و میزان مشارکت اشخاص حقیقی یا حقوقی خارجی در احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی بر اساس قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی مصوب 1380و آیین‌نامه‌های آن خواهد بود.
    
    تاجر در پایان تصریح کرد: با توجه به اینکه توسعه و رشد اقتصاد میراث فرهنگی در ایران نیازمند ارایه تئوری‌های جدید از سوی کارشناسان و محققان دانشگاهی است تا به جای نگرش صرف اقتصادی به میراث فرهنگی، نگاهی چندجانبه و ژرف نگر به این حوزه و توانایی‌های اقتصادی آن به وجود آید این امر بدون ارتباط پایدار و مستمر دست اندرکاران صندوق احیا با دانشگاه‌ها، مجامع علمی ، محققین و ... امکانپذیر نیست .
    
    صندوق احیاء نیز با توجه به این آیین‌نامه و ظرفیت‌های موجود و ابزارهایی که قانون در اختیار آن گذاشته تصمیم دارد در سطح کشور دست به اقدام برای احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی بزند که در همین جا از تمامی محققان، پژوهشگران، مجامع علمی و دانشگاهی، سرمایه گذاران و ... برای همکاری‌های مشترک دعوت به عمل می‌آورد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد