کرمانشاه - معاون مرکز ملی فرش ایران در سومین جشنواره فرش دستباف استان کرمانشاه از صادرات 493 میلیون دلاری فرش دستباف ایران به بازارهای جهانی در سال گذشته خبر داد. |
به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا عابد روز یکشنبه گفت: آمار صادرات فرش دستباف ایران بسیار بیشتر از این است چون بخش عمده صادرات ما چمدانی انجام می شود ( حتی به کشور روسیه و کشورهای عربی ) و از آن جا که این آمار در جایی اظهار نمی شود، برآورد ما از صادرات فرش دستباف ایرانی چیزی حدود 600 تا 650 میلیون دلار می باشد.
وی گفت: در سال 88 آمار ما در زمینه صادرات فرش دستباف رشد بسیار خوبی داشت بطوریکه در سال گذشته توانستیم نسبت به سال 87 از نظر ریالی از رشدی حدود 16/8 درصد را شاهد باشیم.
وی افزود: خوشبختانه روند نزولی کاهش وزنی صادرات فرش در سال 87 متوقف شد و در سال 88 رشدی معادل 2/3 درصد از نظر وزنی افزایش صادرات را داشتیم.
عابد تلاش در راستای شناسایی و رفع مشکلات، بازار شناسی، بازاریابی و تبلیغات را مهمترین فعالیت های مرکز ملی فرش ایران در زمینه افزایش میزان صادرات فرش دستباف دانست و گفت: براساس برنامه ریزی هایی که داشتیم روند صادرات را از نظر ریالی و وزنی افزایش داده ایم.
وی گفت: امیدواریم این رشد را نیز در سال 89 ارتقا دهیم و در سال های آتی نیز شاهد افزایش بیش از پیش عرضه و صادارت فرش دستباف ایرانی در بازارهای جهانی باشیم.
عابد در ادامه با اشاره به برنامه های کوتاه مدت و دراز مدت مرکز فرش ایران، ابراز امیدواری کرد: با اجرای این برنامه ها بتوانیم در زمینه رونق فرش ایران و توسعه صادارت آن نقش ارزنده ای داشته باشیم.
وی با بیان اینکه صادرات فرش دستباف در بین صادرات غیرنفتی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، گفت: باید فعالیت های گسترده ای را داشته باشیم که بتوانیم نسبت به گسترش و توسعه عرضه فرش دستباف در بازارهای جهانی برنامه ریزی کنیم.
عابد افزود: در این راستا در مرکز ملی فرش برنامه ریزی هایی را داشتیم که امیدواریم با همکاری همه دست اندرکاران، تشکل ها و مسوولان بخش خصوصی آمار صادرات این کالا را ارتقا دهیم.
وی، ثبت مناطق جغرافیایی را از جمله این برنامه ها عنوان و تصریح کرد: با این کار می توان از تقلید رقبای فرش ایران جلوگیری کرد.
عابد دیگر فعالیت مرکز ملی فرش ایران را ثبت علایم فرش دستباف ایرانی ذکر کرد و افزود: این امر کمک می کند تا رقبا نتوانند از علایم و نقش و نگارهای فرش ایران استفاده کنند.
وی شناسنامه دار کردن فرش دستباف ایرانی در جهت حمایت از تولیدکنندگان، شناساندن و تبلیغات در بازارهای جهانی در جهت حمایت از عرضه کنندگان فرش ( چه در بازار و چه در نمایشگاه های بین المللی) را از دیگر برنامه هایی عنوان کرد که مرکز ملی فرش ایران قصد دارد در سال جاری در راستای تولید و عرضه هر چه بیشتر فرش ایرانی در بازارهای جهانی داشته باشد تا با طیف گسترده تری فرهنگ استفاده از فرش دستباف و روند عرضه در بازارهای هدف را گسترش دهد.