فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

یک تخته ‌فرش‌اصفهان‌ درحراج کریستی به قیمت 254 میلیون دلار فروخت

 یک فرش قرن هفدهم اصفهان در یکی از مشهورترین حراجی‌های اشیاء عتیقه فروخته شد. این دومین باری است که فرشی از اصفهان در حراجی کریستی با قیمت بالا فروخته می‌شود اما این‌بار بر خلاف تصور همه،‌ هنر اصفهان با سه برابر قیمت ارزیابی شده،‌ یعنی 254 میلیون دلار فروخته شده است.
    
    درجریان برگزاری نمایشگاهی متشکل از 500 اثر هنری تزیینی در نیویورک یک فرش نفیس متعلق به قرن هفدهم از جمله فرش‌های اصفهان که از سوی گالری هنر "کورکوران" در این حراجی شرکت کرد بود، به قیمت 254 میلیون دلار به فروش رفت.
    
    بنا به همین گزارش علاوه بر این فرش، تمام فرش‌های اصفهانی قرن هفدهم که از میراث خانوادگی "ویلیام کلارک" بوده به فروش رفته است که برخی از آن‌ها به دو برابر قیمتی که برآورد شده بود، فروخته شده است.
    
    یکی از این فرش‌ها به قیمت 245 میلیون دلار فروخته شده درحالی که پیش از فروش متخصصان تنها 80 میلیون دلار برای آن تعیین کرده بودند. بنابراین خریدار برای این فرش بیش از سه برابر قیمت تعیین شده پرداخت کرده است.
    
    طبق همین گزارش این فرش در دنیای فرش و دستبافت‌های نفیس کاملا شناخته شده است و پیش از این نیز در سال 1984 در نمایشگاه کورکوران به نمایش درآمده بود. این فرش بافت بسیار زیبا و قدرتمندی دارد که استفاده از نخ ابریشمی در بافت آن، طراحی آن را پیچیده‌تر کرده است. زمینه این فرش رنگ آبی تیره است که دارای اشکالی نخل مانند است که رزهای سرخ را درمیانه فرش دربر می‌گیرند، به این فرش جلوه خاصی داده است.
    
    ریشه و سرگذشت این فرش هم بسیار جالب است. صاحب پیشین این فرش، "لرد فردریک لیگتون" یک هنرمند صاحب نام است که خانه‌اش با مجموعه درخشانی از انواع اشیا و کاشی‌های شرق نزدیک، مبدل به موزه‌ای در لندن شده که به موزه خانه لینگتون لندن شهرت دارد.
    
    احتمالا خریدار جدید این فرش نیز یکی از موزه‌هایی است که نمونه‌های برجسته‌ای از هنر فرش‌بافی را به نمایش عمومی می‌گذارد.
    
    سال گذشته نیز تخته فرش دیگری متعلق به قرن هفدهم ازسوی بنیاد نیوپورت (New port) از کلکسیون دوریس دوک (Doris Duke) در حراجی کریستی عرضه شده و به قیمت 45/4 میلیون دلار فروخته شده بود.
    
    این فرش ابریشمی نیز متعلق به اوایل قرن هفدهم میلادی بود و در پایتخت پیشین ایران (اصفهان) بافته شده است. کریستی اعلام کرده بود که قیمت پرداخت ‌شده برای این فرش تاکنون در حراجی‌های فرش بی‌سابقه بوده است.
    
    نکته حالب آن که این فرش نیزبه رغم انتظار همه‌ با قیمتی بسیار بیشتر از قیمت تعیین شده به فروش رسیده و نرخ پیش‌بینی ‌شده برای فروش این فرش ایرانی یک تا یک‌ونیم میلیون دلار اعلام شده بود.
    
     فرش اصفهان، یکی از نمونه‌های برتر هنر صفوی در ایران است که در دوره‌ شاه‌عباس به‌ اوج کمال خود رسیده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد