فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

دستگاه نقشه خوان صوتی فرش در پارک علم و فناوری خراسان تولید شد

دستگاه نقشه خوان صوتی فرش (استاد فرش) با همت محققان پارک علم و فناوری خراسان طراحی و ساخته شد. با این نوآوری بافندگان فرش می توانند بدون نیاز به نقشه کاغذی و با آموزش ساده فرشهایی با کیفیت و تنوع رنگ فوق العاده ببافند.
طراح و سازنده دستگاه نقشه خوان صوتی فرش روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: طراحی و بافت فرش در میان هنرهای ایرانی جایگاه خاصی دارد ؛چه بسیار کسانی که با دیدن این هنر به یاد دوران کودکی خود می افتند.
پیام گواهی افزود: در حال حاضر قالی بافان روی نیمکت دار قالی می نشینند و استاد فرش، نقشه فرش را برای آنها می خواند.
وی خاطر نشان کرد: در این طرح تلاش شد تا علم و صنعت با هنر اصیل ایرانی آمیخته شود.
گواهی با اشاره به اینکه طراحی و ساخت این دستگاه حدود پنج سال طول کشید، اظهار داشت: نقشه خوان صوتی دستگاه کوچکی است که نقشه فرش را به روشی ساده و بدون اشتباه برای بافنده می خواند و بافنده بدون نیاز به نقشه کاغذی با آموزش بسیار ساده می تواند فرش هایی با کیفیت و تنوع رنگ فوق العاده ببافد.
دستگاه نقشه خوان صوتی فرش در جشنواره جوان خوارزمی رتبه سوم پژوهش های کاربردی را کسب کرد.
گواهی که دارای مدرک کارشناسی در رشته ریاضی کاربردی است ادامه داد: کاربر می تواند نقشه فرش دلخواه خود را با کمک یک رایانه به سادگی وارد دستگاه کند و بافنده بدون نیاز به داشتن رایانه و دانش فنی آن کافی است، دستگاه را به برق بزند آنگاه دستگاه به صورت صوتی با بافنده ارتباط برقرار کرده و تا پایان بافت همراه او خواهد بود.
وی افزود: عدم وابستگی بافنده به شخص نقشه خوان، صرفه جویی در کاغذ و نقشه، امکان محدود کردن تعداد بافت از یک نقشه خاص برای حمایت از مالکیت معنوی طراح، قابلیت استفاده برای نابینایان و کم بینایان، کاهش اشتباهات بافنده در گره زدن و تشخیص رنگ و افزایش سرعت بافت به میزان حداقل سی درصد از مزایای این دستگاه است.
گواهی گفت: ذخیره خودکار رج و رنگ در حال بافت و ادامه کار بافت در هر زمان، قابل حمل و کوچک و سبک بودن دستگاه و عدم پراکندگی نقشه از دیگر مزایای این دستگاه است.
این پژوهشگر در مورد سایر ویژگیهای دستگاه ابداعی خود گفت: متمرکز کردن فکر بافنده به ایجاد گره و استفاده از حس شنوایی به جای نگاه کردن به نقشه باعث تمرکز بیشتر بافنده و لذت بردن بیشتر از بافت می شود و از طرف دیگر نهایت خستگی چشم که بر اثر جابجایی مداوم دید بر روی فرش و نقشه ایجاد می شود، پدید نمی آید.
وی در پایان با اشاره به اینکه این دستگاه همچنان در حال تکمیل است گفت: در حال حاضر آماده واگذاری دانش ساخت این دستگاه برای تولید انبوه به بخش صنعت هستیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد