فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران

فرش ایرانی را صنعتی نمی‌خواهیم

خبرگزاری فارس: روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران با انتقاد از برخی اظهار نظرها درباره ضرورت صنعتی شدن صنعت فرش دستباف ایران بر تولید فرش‌های دستباف درآمیخته با هنر ایرانی تأکید دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پیش‌تر " مدیر عامل اتحادیه‌ سراسری تعاونی‌های تولیدکننده فرش " طی گفت‌وگویی با " خبرگزاری فارس " صنعتی سازی تولید فرش دستباف را از جمله راهکارهای حل مشکلات این صنعت عنوان کرده بود.
این گزارش حاکی‌است، در پی انتشار این مصاحبه روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، در واکنش به این خبر در توضیحی اعلام کرد، ترسیم چهره نامطلوبی از هنر " صنعت فرش دستباف ایران " و ارائه نسخه " صنعتی سازی فرش ایران " را برای برون رفت مشکلات پیش‌رو را مطلوب این صنعت در ایران نمی‌دانم و بر این موضوع تأکید دارم که به لحاظ کارشناسی فرش دستباف در واقع به عنوان یک مزیت و وجه هنری و سنتی در این صنعت مطرح است، چرا که حاصل دستبافت‌های هنرمندان نفیس و ارجمند است.
روابط عمومی مرکز ملی فرش افزود: اگر فرش دستباف به سمت صنعتی شدن پیش برود و با استفاده از تکنولوژی‌های نو مراحل مختلف آن اعم از پودکشی و مباحث مشابه را محقق کنند، محصول تولیدی تفاوت چندانی با فرش‌های ماشینی نخواهد داشت ضمن آنکه جایی برای هنرنمایی دستان تولیدکننده فرش ایرانی باقی نمی‌ماند.
مرکز ملی فرش تجویز چنین نسخه‌ای را مطلوب صنعت فرش نمی‌داند و معتقد است تجویز چنین نسخه‌ای برای این صنعت پیش از آنکه موجب رونق و بهبود بازار فرش ایران شود، موجبات ضربه زدن به اعتبار و اصالت دستبافته‌های ایرانی را سبب خواهد شد.
روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران در خصوص این مطلب که تولید‌کنندگان فرش ایران به دلیل صنعتی و مهندسی نبودن، ناتوان از انجام تعهدات بر اساس برنامه زمانی هستند، تاکید کرد: کارگاه‌ها و مجتمع‌های متمرکز قالیبافی در ایران به خوبی از عهده سفارش‌پذیری و ارایه بافته‌های خود در موعد زمانی مشخص به خریداران بر آمده‌اند و در این خصوص با هیچ مشکلی مواجه نیستند، ضمن آنکه تولیدات میهنی به مراتب به لحاظ کیفی برتری زیادی بر تولیدات تولیدکنندگان خارجی دارند بر این اساس بکاربردن لفظ بی‌کیفیت برای تولیدات صنعتگران فرش ایران جفا در حق آنها تلقی می‌شود.
وی ضمن تأکید بر این که به باور ما همچنان بهترین، نفیس‌ترین و اصیل‌ترین فرش‌های دستباف تولیدی فرش‌بافان ایرانی و جایگاه نخست این صنعت در بازارهای جهاین از آن ایرانیان است، تصریح کرد: علی‌رغم خطراتی که هنر صنعت فرش را تهدید می‌کند، تجهیز صنعت فرش به آخرین تکنولوژی و دستگاه‌های تولید فرش نمی‌تواند چاره کار به منظور ارتقاء کیفیت تولیدات تلقی شود ضمن آنکه از نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید در ارتقای کیفیت بافت و سلامت بافنده حمایت می‌کنیم اما این به آن مفهوم نیست که به سمت و سوی تولید فرش‌های ماشینی پیش برویم.
این گزارش حاکی‌است، مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان کرد همچون گذشته از نقدهای دلسوزانه و مشفقانه استقبال می‌کند و از همه دست‌اندرکاران و علاقه‌مندان این هنر خواستار ارایه راهکارهایی به نفع این بخش در جهت اعتلای این هنر صنعت اصیل ایرانی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد