فیصل مرداسی امروز شنبه در همایش و کارگاه آموزش مسئولان ادارات فرش دستبافت در مشهد مقدس به تدوین طرح جامع فرش دستبافت اشاره کرد و گفت: این طرح هم اکنون در حال بازنگری است تا برخی موارد مورد نیاز در آن گنجانده شده و در نهایت استراتژیها برای آینده فرش دستبافت مشخص شود.
رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: طرح جامع فرش دستبافت با نگاه بومی سازی بازنگری شده است تا بتواند در 5 سال آینده با نقشه راه بومی، بدنه متخصص و بخش خصوصی توانمند پیاده سازی شود.
وی تصریح کرد: در این راستا تلاش شده است تا ارتباط مستمری بین مرکز ملی فرش ایران و تشکلهای صادراتی و تولیدی فرش دستبافت برقرار شود و به همین دلیل هم شورای راهبردی فرش دستبافت در وزارت بازرگانی تشکیل شده و هر ماه به صورت مستمر جلساتی را برگزار میکند.
به اعتقاد مرداسی، انجام هیچ کاری در عرصه صنعت فرش دستبافت بدون تعامل با تشکلها امکان پذیر نخواهد بود. و با تاکید بر ضرورت همراهی استانداران در مقوله فرش دستبافت، خاطرنشان کرد: نامه نگاریهایی با استانداران انجام شده است تا آنها در کمیته فرش استانها شخصاً حاضر شوند و بر همین اساس هم تفاهمنامهای به امضا رسیده است.
وی ادامه داد: فرش دستبافت یک اولویت و جایگاه منطقی در بین سیاستگذاریهای کلان کشور به دست آورده و برای اولین بار حکم مستقلی در برنامه پنجم توسعه دیده شده است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران ابراز امیدواری کرد تا در فضای بودجه ریزی سالانه 5 سال آتی منابع مالی مطلوبی برای صنعت فرش دستبافت کشور لحاظ شود.
مرداسی در ادامه آمار صادرات فرش دستبافت در 7 ماهه ابتدای سال جاری اشاره کرد و گفت: صادرات فرش دستبافت در این مدت به 311 میلیارد دلار رسیده است که 32 درصد رشد را نشان میدهد اما این شایسته جایگاه والای فرش دستبافت نیست و باید با تلاش مضاعف و توجه بیش از گذشته به بازار داخلی زمینه ای را فراهم کنیم تا فروش داخلی و خارجی این کالای گرانبها افزایش یابد.
وی در خصوص برگزاری جشنوارههای فروش در نقاط مختلف کشور خاطرنشان کرد: این طرح در حال عملیاتی شدن است و با اقبال خوب بخش خصوصی و تعاونی مواجه شده است.
به گفته مرداسی، وزیر بازرگانی عملکرد مرکز ملی فرش ایران را با خط کش صادرات میسنجد و بنابراین باید تلاش شود تا این عملکرد نمره قابل قبولی دریافت کند.
وی با اشاره به تدارک نمایشگاههای داخلی و خارجی برای فرش دستبافت گفت: مهمترین برنامه در حوزه بازرگانی داخلی انجام تبلیغات و نگاه تخصصی و ویژهای است که امید میرود ظرف یک ماه آتی قراردادهای خوبی برای تبلیغات فرش دستبافت ایرانی منعقد شود تا از نتایج آن در نمایشگاه دموتکس آلمان بهره برداری شود.