فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

قالی منقوش به اشعار حافظ در موزه فرش ایران به نمایش گذاشته شد

تهران - یک تخته قالی منقوش به برخی از اشعار خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی مربوط به قرن ‪ ۱۱‬هجری به مناسبت بزرگداشت روز حافظ در موزه فرش ایران به نمایش گذاشته شد.

مدیر موزه فرش ایران روز چهارشنبه با اعلام این خبر به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: این اثر ارزشمند تاریخی متعلق به دوره صفویه تا پایان آذرماه در نمایشگاهی که به همین منظور درنظرگرفته شده است در تالار اصلی موزه فرش ایران در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. 

 

 

پرویز اسکندرپور خرمی افزود: زمینه این قالی هشت ضلعی و پوشیده از گل‌های شاه عباسی و اسلیمی‌های سیاه است و در مرکز قالی نقش نبرد اژدها بعنوان سمبل نفس و سیمرغ بعنوان سمبل سعادت و وارستگی به تصویر کشیده شده است.

وی اظهار داشت: حاشیه این فرش دارای دو ردیف است که یکی از ردیف‌ها با آیات قرآنی و ادعیه و دیگری با اشعار حافظ مزین شده است؟ شکل هندسی هشت ضلعی این فرش و بافت آیات قرآنی بر روی ردیف حاشیه بیانگر این موضوع است که این قالی برای مفروش کردن مکانی مقدس بافته شده و بر روی آن پا گذاشته نمی‌شده است.

خرمی گفت: این فرش دارای ابعاد ‪ ۳/۴۵‬در ‪ ۲/۷۱‬مترمربع، رنگ زمینه کرم، رنگ حاشیه سورمه‌ای و جنس الیاف آن از نخ و پشم است.

شمس‌الدین محمد حافظ ملقب به خواجه حافظ شیرازی و مشهور به لسان الغیب از مشهورترین شعرای تاریخ ایران زمین در سال ‪ ۷۲۶‬هجری قمری در شهر شیراز به دنیا آمد.

شمس‌الدین از دوران طفولیت به مکتب و مدرسه روی آورد و با آموختن علوم زمان خویش به محضر علما و فضلای زادگاه خود شتافت و از این بزرگان بویژه قوام‌الدین عبدالله بهره‌ها گرفت و در دوران زندگی خود به شهرت عظیمی در سراسر ایران رسید و اشعار او به مناطقی دور دست همچون هند نیز راه یافت.

حافظ در سال ‪ ۹۷۱‬هجری قمری از دنیا رفت و در گلگشت مصلی در شیراز که منطقه‌ای زیبا و با صفا بود و علاقه زیادی به آن داشت به خاک سپرده شد و از آن پس آن محل به حافظیه مشهور شد.

بیستم مهرماه هر سال روز بزرگداست این شاعر نامدار نام گرفته است که برنامه‌های ویژه‌ای در سراسر کشور به همین منظور برگزار شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد