فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

ریز بافت‌ترین فرش جهان در موزه مرکزی آستان قدس رضوی

ریز‌باف‌ترین فرش جهان در موزه آستان قدس رضوی، وجود بیش از 80 هزار کتاب خطی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و... از جمله مهم‌ترین اخبار کوتاه خراسان رضوی است. 

 

 به نقل از آستان قدس رضوی، این تابلو فرش که معراج رسول اکرم (ص) نام دارد در ابعاد 18 در 24 سانتی‌متر، با 375 رج شمار و وزن 42.5 گرم و با استفاده با 720 رنگ طبیعی بافته شده است.
    طراح این تابلو فرش استاد مطیع و بافنده آن حسن نظامی‌دوست است که در سال 1384 شمسی توسط محمد علی فلسفین به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد.
    کار بافت این اثر که دارای کتیبه محل بافت (تبریز) نام بافنده و اشعاری در مدح رسول اکرم (ص) است، چهار سال طول کشید. این تابلو از طرف سازمان جهانی یونسکو به عنوان ریز بافت‌ترین تابلو فرش جهان ثبت شده است.

کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی دارای بیش از 80 هزار کتاب خطی است
    گنجینه کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به عنوان یکی از پایگاه‌های فکری جهان اسلام در طول تاریخ، 80 هزار کتب خطی را از طریق وقف و یا اهدا گردآوری کرده است.
    دراین گنجینه عظیم هنری و تاریخی، قرآن‌ها و کتاب‌های خطی نفیسی است وجود دارد که از لحاظ نفایس، حسن خط، تذهیب، کتابت، کتاب‌آرایی، منحصر به فرد بودن،صنعت جلدسازی، کاغذ و مینیاتور این مرکز را جز گرانبهاترین‌گنجینه‌های جهان کرده است.
    علاوه بر مصاحف شریفه اهل‌بیت (ع) که از عجایب و نوادر و نفایس خطی جهان محسوب می‌شوند، این گنجینه با دارا بودن بیش از 100 قرآن پوست آهو به عنوان یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های کتب آسمانی است که بیشترین قرآن پوست آهو را در اختیار دارد در جهان مطرح است.
    
    * وجود 10 ویترین در گنجینه نجوم و ساعت موزه مرکزی آستان قدس رضوی
    گنجینه نجوم و ساعت موزه مرکزی آستان قدس رضوی مشتمل بر 10 ویترین است که هفت ویترین آن به بخش نجوم اختصاص یافته است و اکثر ابزار‌آلات نجوم از وقفیات سید جلال‌الدین تهرانی به شمار می‌روند.
    مجموعه‌ای از ساعت‌های آفتابی، دیواری، رومیزی، پاندولی، زنگدار و تعدادی قبله‌نما و قطب‌نما نیز در سه ویترین این مجموعه به چشم می‌خورند.
    از جمله اشیای نفیس این موزه اسطرلاب کروی یا کره نجومی است.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد