فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

صادرات فرش دستباف ایران سال جاری 49 درصد رشد داشته است

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: صادرات فرش دستباف ایران از نظر حجمی و ارزی طی پنج ماه نخست سال جاری 49 درصد رشد داشته است.

به گزارش ایسنا مرداسی در جمع تولیدکنندگان و بازرگانان فرش خراسان شمالی، میزان صادرات فرش ایران طی این مدت را 500 میلیون دلار ذکر کرد.

وی افزود: این محصول از لحاظ استراتژیک آن قدر مهم است که در سبد تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است اما با این وجود از رشد صادرات برخوردار بوده است.

مرداسی ادامه داد: صادرات فرش در سال‌های گذشته به علت افزایش قیمت فرش دستباف در داخل کشور و افزایش تمایل مردم به استفاده از فرش‌های ماشینی رکود پیدا کرده بود.

وی اظهار داشت: فرش دستباف یک هنر صنعتی است و ارتباط تنگاتنگی با بازار مصرف دارد که بعد از گذشت چندین سال صادرات آن افزایش یافته است.

این مسوول با بیان اینکه تولید فرش در یران، تولیدی اقتصادی نیست، تاکید کرد: اگر در تولید فرش دستباف از فاکتورهای تنوع، خلاقیت، گوناگونی و کیفیت استفاده شود می‌توان طرح‌هایی ساخت که پاسخگوی نیاز مشتری باشد.

به گفته وی این مزیت‌ها، مزیت‌های نسبی هستند و نباید آنها را به فراموشی سپرد.

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: جایزه صادراتی این نوع کالا پنج درصد است این در حالی است که این جایزه در سایر کالاها سه درصد است.

وی با ذکر اینکه ثبت و مالکیت طرح‌های فرش اصفهان به مرحله ثبت جهانی و فرش تبریز به مرحله ملی رسیده است اشاره کرد: استان‌هایی در اولویت ثبت و مالکیت فرش قرار می‌گیرند که از طرح و نقوش به روزتری برخوردار باشند و مسوولان این استان برای ثبت نقوش بجنوردی باید پیگیریهای لازم را انجام دهند.

مرداسی بر آموزش طراحان و بافندگان تاکید کرد و ادامه داد: طی سالهای گذشته ردیف اعتباری برای آموزش این افراد قرار داده شده بود اما اکنون این ردیف اعتباری در تعدادی از استانها خشکیده شده است ولی تعدادی از استانها هنوز بر آموزش تاکید دارند.

وی خاطرنشان کرد: آموزش موجب می‌شود تا فرش دستباف از بی‌کیفیتی خارج شود.

این مسوول به حمایتهای این سازمان برای مشارکت صادرکنندگان در بازارها و نمایشگاه‌های خارجی اشاره کرد و گفت: این سازمان 40 تا 70 درصد از هزینه شرکت اتحادیه‌ها و صادرکنندگان فرش در بازارها و نمایشگاه‌های خارجی تعهد می‌کند. مابقی هزینه‌ها نیز می‌تواند از محل اعتبارات استانی تامین شود.

معاون برنامه‌ریزی و بودجه استانداری خراسان شمالی نیز اظهار کرد: به علت اینکه خراسان شمالی، استانی نوپا و تازه تاسیس است فرش دستباف تولیدی در این استان نتوانسته در داخل و خارج از کشور خود را بشناساند.

مجید نادری افزود: خراسان شمالی پتانسیل بالایی در تولید فرش دارد که باید از این ظرفیت استفاده شود.

وی ادامه داد: هدف ما در این صنعت، تولیدی ست که به اشتغال بینجامد.

نادری خاطرنشان کرد: اگر صنعتی راه اندازی شود اما اشتغال در آن ایجاد نشود در حقیقت یک کار بیهوده انجام شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد