فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

چه بر سر فرش ایران خواهد آمد؟

 

 

 


    واردات 18 میلیون دلاری فرش در سال 88
    
    
    میزان واردات رسمی فرش به کشور در سال گذشته با افزایش حدود 50 درصدی نسبت به سال 87 به بیش از 18 میلیون دلار رسید.
     این موضوع جدای از پیام بی‌اثر بودن تعرفه فرش حاکی از وجود بیشتر فرش‌های خارجی در بازار ایران است که تاکنون فعالان این عرصه از واردات غیررسمی آن می‌نالیدند

 میزان واردات رسمی فرش به کشور در سال گذشته با افزایش حدود 50 درصدی نسبت به سال 87 به بیش از 18 میلیون دلار رسید که این موضوع جدای از پیام بی‌اثر بودن تعرفه فرش حاکی از وجود بیشتر فرش‌های خارجی در بازار ایران است که تاکنون فعالان این عرصه از واردات غیررسمی آن می‌نالیدند.
    
    به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، طبق آمار رسمی گمرک کشور در سال گذشته میزان بیش از هفت هزار و 217 تن فرش و سایر کف‌پوش‌ها از مواد نسجی به ارزش 18 میلیون و 725 هزار و 129 دلار وارد کشور شده که این میزان واردات 0.01 درصد از وزن و 0.03 درصد از ارزش کل واردات سال گذشته کشور ما بوده است.
    
    بر این اساس این میزان واردات در سال 87 نیز شش هزار و 50 تن فرش و سایر کفپوش‌ها از مواد نسجی به ارزش 12 میلیون و 686 هزار و 888 دلار بوده است که 0.01 درص0د از وزن کل واردات و 0.02 درصد از ارزش کل واردات سال 87 را شامل می‌شد.
    
    بدین ترتیب طبق این اعلام گمرک کشور میزان واردات فرش و سایر کفپوش‌ها از مواد نسجی در سال گذشته نسبت به سال 87 از نظر وزن و ارزش به ترتیب 19.29 و 47.59 درصد افزایش یافته است.
    
    این آمار گمرک در قسمت 11، فصل 57 آمارهای مقایسه‌ای واردات کشور در سال 88 موجود است که نشان می‌دهد با تعرفه‌ 50 درصدی برای واردات فرش روند این واردات رسمی (جدای از غیررسمی‌های آن) صعودی است.
    
    این درحالی است که قبل از این مسئولان وزارت بازرگانی از جمله رییس سابق مرکز ملی فرش عنوان کرده بود که طبق اعلام گمرک کشور هیچ فرشی وارد کشور نشده است و حال پس از ارائه این آمار به سخنگوی این وزارت‌خانه، موضع آن‌ها این گونه اصلاح می‌شود: منظور فرش دستباف بوده که وارد نشده است.
    
    علی رضا شجاعی هرچند هنوز بر این اعتقاد است که فرش دستبافی وارد نشده اما تصریح می‌کند: ممکن است در این آمار فرش دستباف هم باشد اما مشخص نیست.
    
    این مشخص نبودن ورود رسمی فرش‌های دستباف به همراه این بیش از هفت هزار تن فرش و سایر کف‌پوش‌ها از مواد نسجی ابهامی است که با مراجعه به گمرک کشور نیز تا زمان تهیه این گزارش حل نشد.
    
    به نوعی این موضوع یادآور سخنان عبدالله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولید کننده فرش دستبافت در سال 87 است که آن زمان با اشاره به واردات بی‌رویه فرش‌های چینی گفته بود: ما پیگیر واردات فرش هستیم ولی آمارها پنهانی است، حتی اگر از گمرک نیز استعلام کنیم آن‌ها آماری در اختیار ما قرار نمی‌دهند.
    
    
    * ورود فرش‌های خارجی در بازار؛ رسمی یا غیررسمی
    
    با استناد به این آمارها و مشاهداتی که فعالان بخش خصوصی و صنعت فرش از سطح بازار دارند و براساس آن تاکنون بارها به وجود فرش‌های خارجی در بازار اذعان کرده‌اند به نظر می‌رسد دیگر کمتر کسی باشد که بتواند منکر وجود این فرش‌ها در بازار شود. اما آن‌چه در این میان توافق بر آن نیست نحوه ورود این فرش‌هاست.
    
    از سویی مدیر هماهنگی و نظارت بر امور تولید مرکز ملی فرش ایران عنوان می‌کند: «هیچ‌کدام از این‌ فرش‌های خارجی ظاهرا از طریق کانال‌های مستقیم نیامدند. چرا که گمرک اعلام کرده ما چیزی به عنوان واردات فرش دستباف نداریم.» و از سویی دیگر مدیرکل دفتر حقوقی گمرک کشور
    
    این موضوع را تایید نمی‌کند و معتقد است این فرش‌ها از مبادی رسمی هستند.
    
    ابراهیم نقدی به خبرنگار ایسنا می‌گوید: با توجه به اینکه اکنون در بحث صادرات، دولت نه‌تنها محدودیتی قائل نشده بلکه تسهیلات زیادی نیز قائل شده، چیزی حدود صفر درصد است و در بخش واردات نیز آمارها را به ما دادند اما عدد و رقم چشمگیری نبوده و با توجه به اینکه درکشور ما واقعا مهد فرش و صنایع فرش است، بعید است ما واقعا مشکلی داشته باشیم.
    
    وی ادامه می‌دهد: شاید از مبادی رسمی باشد اما در حوزه قاچاق چیز قابل توجه‌ای که واقعا مشکل ایجاد کند، نداشتیم.
    
    رییس کل گمرک کشور هم در مورد آمار رسمی گمرک کشور مبنی بر واردات بیش از هفت هزار تن فرش و سایر کف‌پوش‌ها از مواد نسجی به خبرنگار ایسنا می‌گوید: اگر وارد شده، ما هم رسمی اعلام کردیم.
    
    در این مورد اواخر سال گذشته هم از سوی بخش خصوصی اکبر هریسچیان، رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش اعلام کرده بود: «شنیدم یک مقدار فرش‌های چینی وارد شده‌ است.»
    
    
    *تعرفه بی‌اثر!
    
    روند صعودی واردات فرش در حالی است که پیش از این وقتی ایسنا گزارشی در مورد تعرفه 50 درصدی فرش منتشر کرد، مقامات دولتی و بخش خصوصی واکنش‌های متفاوتی را از خود بروز دادند.
    
    ابتدا از سوی فعالان بخش خصوصی کشور این گونه انتقاد کردند که با این کار باید فاتحه فرش را خواند. محمدعلی دیده‌روشن، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی شیراز این تعرفه را اثر بخش ندانسته و گفته بود: «با این کار و رسمی کردن واردت فرش باید فاتحه فرش را خواند. حالا قاچاق آن به اندازه کافی می‌آید. وقتی هم که واردات آن را رسمی کنند، چون قیمت آن پایین است، با 50 درصد که هیچ، با 100 یا 150 درصد هم نتیجه نمی‌دهد.»
    
    عبدالعلی اسماعیل‌پور،‌ رییس اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی اهواز هم با اشاره به ناکارآمدی 50 درصد تعرفه از سوی گمرک برای کنترل واردات فرش، اظهار کرده بود: «واردات فرش خارجی موجب افزایش بیکاری و خروج پول کشور می‌شود. کیفیت قالی‌های وارداتی بسیار پایین و از مواد پلاستیکی است که مجانی هم نمی‌ارزند و حداکثر یک یا دو سال دوام دارند و فقط ارز ملی را از مملکت خارج می‌کنند. برخی تنها گول‌ ظاهر فرش را می‌خورند و به ارزش آن توجه نمی‌کنند که برخی از فرش‌های وارداتی 500 هزار تومان نمی‌ارزند و حتی گلیم‌هایی که در گذشته در ایران بافته می‌شد بهتر از این‌هاست.»
    
    با وجود این سازمان توسعه تجارت ایران با تایید این نرخ تعرفه که مهدی کاتب، مدیر هماهنگی و نظارت بر امور تولید مرکز ملی فرش ایران آن را مطرح کرده بود، اعلام کرد: هیچ‌گونه تصمیم جدیدی در سال‌های اخیر در خصوص واردات فرش اتخاذ نشده است.
    
    طبق اعلام این سازمان « مطابق برنامه چهارم توسعه موانع غیر تعرفه‌ای برای واردات کالاها باید به موانع تعرفه‌ای تبدیل شود. بنابراین از ابتدای شروع برنامه چهارم توسعه در سال 1383 (قبل از دولت نهم) هیچ مانعی برای واردات انواع کالاها از جمله فرش وجود نداشته است و سیاست پیگیری راهکار تعیین تعرفه 50 درصدی واردات فرش دلیل بر مقابله دولت با واردات این کالا با هدف حمایت از تولید داخلی است. »
    
    این‌ها یعنی وقتی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولید کننده فرش دستبافت در سال 87 اعلام کرده بود بیش از 20 درصد بازار فرش در انحصار و اختیار فرش‌های خارجی چینی است! میزان واردات رسمی فرش به کشور نسبت به سال 88 کمتر بود و حال که در سال گذشته میزان رسمی این واردات بیشتر شده، طبیعتا باید منتظر اعلام نرخ بیشتری در این مورد از سوی مقامات باشیم.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد