فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

چین، بازار جدید فرش ایران

 

اگرچه آمریکا تا کنون شریک اول تجاری ایران برای بازار صادراتی فرش دستباف ایرانی بوده است، اما گویا چین قصد دارد گوی سبقت را از کشوری برباید که به تازگی تدابیر سختگیرانه ای در مورد صادرات این محصول اعمال کرده است.
به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه سیاست های برخی کشورها مبنی بر اعمال شرایط سخت گیرانه در مورد اقتصاد ایران، این بار نوبت به فرش دستباف اصیل ایرانی رسید تا در فهرست سیاه قرار گیرد. اما این تحریم اگرچه در دیدگاه اول ممکن است ایران را از صادرات به یکی از بازارهای عمده محروم کند، اما در عوض باعث خروج تدریجی چین از بازارهای جهانی فرش دستباف خواهد شد. کشوری که در سالهای گذشته با عرضه فرش‌های دستباف با قیمت اندک اما نه به کیفیت فرش دستباف ایرانی، جایگاهی هر چند اندک را برای خود کسب کرده بود.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، بازار آمریکا هیچگاه از فرش دستباف ایران خالی نخواهد شد، چراکه صادرات فرش دستباف به این کشور از سوی بخش خصوصی انجام می شود و دولت دخالتی در این امر ندارد، از سوی دیگر تجربه نشان داده است که هرگاه پای بخش خصوصی به معامله ای باز شود، راه خود به خود گشایش می یابد و کالا براساس عرضه و تقاضا، به یک بازار ورود می کند و بازار فرش نیز از این امر مستثنی نیست.
 
به هرحال، بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران صنعت فرش دستباف ایران معتقدند که چین به عنوان بازار جدیدی پیش روی صادرات فرش دستباف ایران باز شده و همین امر می تواند سبب خروج تدریجی چین از بازارهای جهانی فرش دستباف شود.
 
در واقع چین، هند، پاکستان و ترکیه از رقبای اصلی فرش دستباف ایران هستند. نگاهی گذرا به روند صادرات چین در دوره سال های 2003 تا 2009 میلادی نشان می دهد که صادرات فرش دستباف چین از 136 میلیون دلار در سال 2003 به 92 میلیون دلار در سال 2008 و به 59 میلیون دلار در سال گذشته کاهش یافته است.
 
آمار سازمان ملل در این زمینه موکد خروج تدریجی چین از بازار جهانی فرش دستباف است که البته مسیر را برای کشور رقیب به نام هند باز کرده است که تولیداتی مشابه این کشور دارد.
 
از سوی دیگر، سهم چین از بازار جهانی صادرات فرش دستباف از 10.7 درصد در سال 2003 به 4.7 درصد در سال 2009 کاهش یافته است که این روند، نشان دهنده تایید تحلیل مبنی بر خروج چینی از بازارهای جهانی است.
 
براساس آمارهای بین المللی، ارزش صادرات فرش دستباف چین در سال های 2003 تا 2009 به ترتیب 136 میلیون و 898 هزار دلار، 120 میلیون و 707 هزار دلار، 119 میلیون و 745 هزار دلار، 115 میلیون و 312 هزار دلار، 99 میلیون و 234 هزار دلار، 92 میلیون و 224 هزار دلار و 59 میلیون و 824 هزار دلار بوده است.

البته برخی از کارشناسان نیز معتقدند که خروج چین از بازار جهانی نمی تواند بی ارتباط با رشد اقتصادی و رشد درآمد سرانه چین باشد، چین تنها کشوری است که در سه دهه اخیر همواره رشد اقتصادی بالای 8 درصد را داشته و به همین دلیل به رشد افسانه ای معروف شده است.
 
براساس آمارهای بانک جهانی، رشد اقتصادی چین در سال 2009 برابر با 8.7 درصد، رشد جمعیت 0.5 درصد و رشد درآمد سرانه 8.2 درصد بوده است. بر این اساس انتظار می رود با رشد درآمد سرانه مردم چین، فعالیتهایی که عایدی کمی به همراه داشته باشند، به تدریج کاهش یابد، البته این موضوع در برخی مناطق ایران نیز به چشم می خورد. به طوری که گسترش فعالیتهای عمرانی و کشاورزی در یک منطقه موجب کاهش تعداد فرشبافان شده است.
 
بررسی آمارهای بانک جهانی در خصوص رشد اقتصادی برخی کشورها در فاصله سالهای 2005 تا 2008 نشانگر این است که رشد اقتصادی تمامی این کشورها، پایین تر از رشد اقتصادی چین است؛ لذا می توان گفت که وضعیت نسبی مردم چین نسبت به سایر کشورها بهبود یافته است. به نحوی که رشد اقتصادی کشورهای آمریکا، انگلستان، ژاپن، یونان، کانادا، فرانسه، سوئد و ایتالیا در سال 2008 کمتر از یک درصد و رشد اقتصادی چین در حدود 9 درصد بود.
 
بنابراین در مجموع می توان رشد اقتصادی و درآمد سرانه مردم چین و گرایش به محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر مانند فرش ماشینی را به عنوان مهمترین عوامل، کاهش تدریجی سهم چین در بازار فرش دستباف تلقی کرد؛ اگرچه ممکن است عوامل دیگری نیز در این تغییرات موثر بوده باشد.
 
با توجه به بالابودن رشد اقتصادی چین نسبت به سایر کشورها پیش بینی می شود که چین در آینده، به یک واردکننده فرش دستباف ایران برای دهک های بالای درآمدی تبدیل شود.
 
مطالعه بازار چین نشان می دهد که وضعیت درآمد سرانه مردم بهبود یافته و لذا در آینده، چین از نظر مصرف نیز بازار خوبی خواهد بود و پیگیری موثر حضور در نمایشگاههای برجسته چین و سایر نمایشگاههای مرتبط با مبل و دکوراسیون و کف پوشها می تواند در آینده نزدیک، چین را به بازار خوبی برای فرش دستباف ایرانی تبدیل کنند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد