فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

سایه حمایت‌های بین المللی بر بلندای صنایع‌دستی ایران

 سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد(UNESCO)، یکی از سازمان‌های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است که در سال 1945 تشکیل شد.
    
    هدف این سازمان کمک به صلح و امنیت در جهان از راه همکاری بین المللی در زمینه‌های آموزشی، علمی و فرهنگی به منظور افزایش احترام به عدالت، قانون مداری و حقوق بشر بر پایه منشور سازمان ملل متحد است.
    
    نشان مرغوبیت صنایع‌دستی در سال 2000 به طور مشترک توسط سازمان یونسکو و انجمن توسعه و ترویج صنایع‌دستی (ASEAN) پایه گذاری شد که به دنبال موفقیت‌های کسب شده، این طرح در سراسر دنیا گسترش یافت.
    
    مهر یا نشان اصالت با هدف حمایت از صنایع‌دستی و اشتغالزایی پیش‌تر در سال 2001 به صورت آزمایشی در منطقه جنوب شرقی آسیا اجرا شد.
    
    پس از آن در سال 2004 در آسیای مرکزی، غربی و جنوبی ادامه یافت و در سال 2006 با گسترش آن به آسیای شرقی و جزایر کارائیب، به مهمترین پروژه یونسکو در حوزه صنایع‌دستی تبدیل شد.

   البته اعطای مهر اصالت در واقع برتری اثر هنری را نسبت به آثار مشابه آن در کشورهای دیگر نشان می‌دهد و به معنای حمایت از این تولیدات در مقابل هرگونه کپی برداری نیست.
    
    عنوان اصالت برای این مهر به معنای استفاده از این اثر هنری در زندگی مردم چه زمان حال و چه در گذشته است ضمن اینکه طبق سندی که مبنای اعطای مهر اصالت به تولیدکننده است اصالت به بعد فرهنگی و سنتی اثر می‌پردازد و ارزش‌های زیبایی شناسانه را نیز در بر می‌گیرد.
    
    بنا بر اعلام این سازمان بین المللی سازندگانی که محصولاتشان دارای نشان اصالت باشند، از مزایای ثبت محصول خود در نظام مالکیت معنوی بهره مند خواهند شد.
    
    هر محصولی که به وسیله این نشان تصدیق شود، می‌تواند با دریافت گواهی از آن به مثابه ابزاری تبلیغاتی برای تصدیق کیفیت و اعتبار محصول استفاده کند.
    
    یونسکو نیز اسامی تمامی محصولات دارای نشان همراه با داده‌های اطلاعاتی سازنده آن‌ها در فهرست پایگاه اینترنتی بانکوک قرار خواهد داد تا علاقه‌مندان به طور مستقیم با تولیدکنندگان در تماس باشند.
    
    جمهوری اسلامی ایران نیز از سال 2007 اجازه شرکت در این برنامه بین المللی را به دست آورد و با وجود سابقه دو بار شرکت در این داوری‌ها، به عنوان یکی از با افتخارترین کشورها به شمار می‌آْید.
    
    داوری‌های سال 2010 مهر اصالت، به میزبانی کشور قزاقستان برگزار می‌شود و این در حالی است که مهرماه 87 ایران میزبان این داوری‌ها در عرصه بین المللی بود.
    
    به نظر می‌رسد حضور هنرمندان با تعداد قابل توجهی از آثار شاخص و برجسته صنایع‌دستی که حاصل تلاش و مشقت‌های فراوان است، امسال نیز افتخاری دوباره برای کشورمان رقم بزند 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد