فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

بازار رسانی فرش دستباف ضعیف است

بازار رسانی فرش دستباف ضعیف است/ گزارش «ایران» از نوزدهمین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف 

 

 نوزدهمین نمـــایشگــاه بین المللی فرش دستباف تهران که پنجشنبه گذشته به کار خود پایان داد، بار دیگر بر ضعف سازوکارهای تجارت این دستبافته ارزشمند و تاریخی ایرانی صحه گذاشت و شرکت کنندگان در این نمایشگاه با انتقاد به تبلیغات ضعیف، تلاش و برنامه ریزی دستگاه های ذی ربط برای تقویت بازاررسانی در صنعت فرش دستباف را خواستار بودند. تجارت فرش دستباف به رغم تمام تلاش های صورت گرفته، به دلیل غلبه ساز و کارهای سنتی مدیریت و تولید، همچنان در چارچوب سنتی پیش می رود و طبیعی است که حضور در بازارهای جهانی و برقراری ارتباط با بازارهای جدید خارجی با چنین رویکردی، مسیری سخت برای تولیدکنندگان است.
    
     برندسازی کنند
     ارسطو پورحیدر که در شهر بروجن یک کارگاه متمرکز قالیبافی دارد و تولیداتش را خارج از سازوکار نمایشگاه، به کشورهای اروپایی صادر می کند، می گوید: تولید فرش دستباف عمدتاً سنتی است و بسیاری از تولیدکنندگان توان این که شخصاً بتوانند با طرف های خارجی وارد مذاکره شده و بازاریابی کنند را ندارند

 او معتقد است دستگاه های ذی ربط بویژه مرکز ملی فرش ایران باید با کمک به برندسازی، تولیدکنندگان را در چارچوب این برندها سازمان دهند چرا که این سازمان یافتن نه تنها هزینه ها را کاهش می دهد بلکه امکان تولید مبتنی بر سلیقه مشتری را فراهم کرده و بازار آن تضمین شده خواهد بود. او تبلیغاتی که برای برگزاری نمایشگاه نوزدهم انجام شده را ضعیف می داند و توضیح می دهد: فروش تجاری در نمایشگاه، حداقل در مورد کسانی که من می شناسم، به ندرت اتفاق افتاد و خود من فروش تجاری نداشتم، فروش خانگی هم بسیار کم بود که علت آن ضعف تبلیغاتی است که برای نمایشگاه انجام شد. او البته اذعان دارد که فرش های جدید بافت خود را پیش از نمایشگاه صادر کرده است و در این نمایشگاه با فرش های بافت قدیم شرکت کرده است. این تولیدکننده بروجنی معتقد است: پیشتر در نمایشگاه بین المللی تهران، فروش تجاری بسیار خوب بود اما به تدریج این روند تبدیل به فروش خانگی شده است و فروش عمده و تجاری کمتر اتفاق می افتد. او تاکید دارد: مولفه تبلیغ در برندسازی بسیار موثر است و مرکز ملی فرش ایران باید انجام تبلیغات در مورد فرش دستباف را نه تنها در داخل کشور بلکه در بازارهای خارجی که پتانسیل بالایی برای جذب فرش ایران دارند، دردستور کار قرار دهد.
     تبلیغات ضعیف بود
     «در این نمایشگاه کم نفروخته ایم، حدود 80 هزار دلار فرش به تجار ایرانی مقیم هامبورگ آلمان و پالرموی ایتالیا فروخته ایم اما اگر تبلیغات بهتری انجام می شد، قطعاً تجار بیشتری به نمایشگاه می آمدند و می توانستیم فروش بهتری داشته باشیم»، این جملات کاظم آخوندی، تولیدکننده فرش ابریشم است که به گفته خودش حدود 2میلیارد تومان فرش در نمایشگاه نوزدهم به نمایش گذاشته است. او می گوید: اگر پاکستانی ها در نمایشگاه فرش هانوفر آلمان خوب می فروشند به این دلیل است که دستگاه متولی از چند ماه قبل پول خوبی را صرف انجام تبلیغات از شبکه های معروف تلویزیون آلمان می کند.
     آخوندی جزو صادرکنندگان نمونه رتبه دوم سال 88 کشور است و تاکید دارد که نسل جوان بازارهای اروپا هیچ شناختی از قدمت و وجه تمایز فرش دستباف ایران ندارد و این شناخت جز از طریق انجام تبلیغات حساب شده
     امکان پذیر نیست.
    
     بافنده هدایت شود
     پریوش محمدپور، یک بافنده کهنه کار اصفهانی است که تلاش دارد برای دستبافته ابریشم خود که می گوید یک سال و نیم وقت صرف بافت آن کرده، خریدار منصفی پیدا کند.
     او اصرار دارد که دستبافتش با نقشه متمایزی که دارد، حداقل باید 5/2 تا 3 میلیون تومان فروخته شود اما معدود غرفه دارانی که تمایل به خرید آن دارند، چنین قیمتی را غیرمنطقی می دانند، از جمله بهرام فریدون که تاجر فرش اصفهانی است.
     محمدپور می گوید: دو سال قبل یک تاجر فرش در اصفهان نقشه را به من داد و گفت این نقشه جدیدی است و اگر آن را ببافی می توانی حداقل 5/2 تا 3 میلیون تومان بفروشی اما الآن که فرش را بافته ام، بیش از 5/1 میلیون تومان خریدار ندارد و این در حالی است که حداقل 800 هزار تومان پول مواد اولیه و ابریشم آن را داده ام.
     اما فریدون به محمد پور توضیح می دهد که این نقشه کاملاً معمولی است و هیچ ویژگی خاصی ندارد و کسی که این نقشه را به او داده، اشتباه کرده است.
     فریدون می گوید اگر این بافنده کهنه کار، درست هدایت و راهنمایی می شد و نقشه خوب به دستش می دادند، با این وقت و انرژی که روی بافت این فرش ابریشمی 5/2 متری گذاشته، حداقل می توانست آن را 4 میلیون تومان بفروشد. صحبت های این تاجر اصفهانی هم مثل سایر غرفه داران، این بافنده میانسال را مجاب نمی کند و او به امید پیدا کردن یک خریدار خوب، به سمت سالن دیگر نمایشگاه به راه می افتد.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد