فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

فرش رضوی

این وبلاگ جهت آشنایی بهتر شما با فرش تهیه شده تا اطلاعات بهتری برای تهیه فرش داشته باشید وهمچنین با اطلاعات مربوط به تجارت فرش واخبار آن اگاه شوید.

مناقشه بر سر مرکز ملى فرش همچنان ادامه دارد

  در حالى که موضوع الحاق مرکز ملى فرش به سازمان میراث فرهنگى با صحبت هاى وزیر بازرگانى منتفى شده بود ، تهمینه دانیالى معاونت صنایع دستى میراث فرهنگى دوباره این موضوع را مطرح کرد.
    دانیالى از تشکیل شوراى مشترکى به منظور تعیین تکلیف نهایى مرکز ملى فرش خبر داده بود.معاونت صنایع دستى میراث فرهنگى در این باره این طور توضیح مى دهد: مقررشده است که شوراى مشترکى متشکل از مسئولان مرکز ملى فرش و معاونت دستى سازمان میراث فرهنگى تشکیل شود که هنوز تعیین تکلیف نهایى در این زمینه نشده است .
    نظر وزیر بازرگانى
    مهدى غضنفرى در این زمینه مى گوید :وزارت بازرگانى در نامه اى به سازمان میراث فرهنگى، گردشگرى و صنایع دستى نظر کارشناسى خود را در خصوص ضرورت باقى ماندن مرکز ملى فرش در وزارت بازرگانى اعلام کرده است. غضنفرى اینگونه ادامه مى دهد: ما در خصوص باقى ماندن مرکز ملى فرش در وزارت بازرگانى تعصبى نداریم و از این خواسته شما که بطور قطع به ارتقا این هنر - صنعت کمک مى کند، حمایت مى کنیم«. وزیر بازرگانى افزود: پس از بررسى هاى کارشناسى دولت، بخش خصوصى، تولیدکنندگان و صادرکنندگان و بخش تعاونى به این نتیجه رسیدیم که باقى ماندن مرکز زیر نظر وزارت بازرگانى به نفع فرش دستباف است.

  نظر فعالین فرش
    رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف در چهارمین نمایشگاه تخصصى صادراتى فرش دستباف کیش نیز گفت: هرگونه تصمیم شتابزده، مطالعه نشده و بدون مشورت با بخش خصوصى براى تغییر جایگاه مرکز ملى فرش ایران، به نفع کشور و سرنوشت وابستگان به این هنر - صنعت نیست. على اکبر هریسچیان تاکید کرد: تجارت فرش از دیرباز با فراز و نشیب هاى خاص خود همراه بوده است و به واسطه تغییرات پیاپى قانون و مقررات که عموما براساس سلیقه و برداشتهاى شخصى و غیرشخصى مسئولان و نه متکى بر مطالعات و کار کارشناسى تدوین و تنظیم شده است، دستخوش تحولات زیادى شده است که گاهى این نوسانات، تغییر جهت هاى ۱۸۰ درجه اى را به دنبال داشته است.
    سرانجام چه مى شود ؟
    به نظر مى رسد سازمان میراث فرهنگى اصرار برالحاق مرکز ملى فرش دارد و با توجه به منتفى دانستن این امر توسط وزرات بازرگانى که طى نامه ایى از طرف وزیر بازرگانى این موضوع خاتمه یافته است .
    ولى مسولین میراث فرهنگى و به خصوص معاونت صنایع دستى خواهان پیوستن هنر صنعت فرش به این سازمان هستند.
    باید از یک منظر دیگر به این موضوع نگاه کرد و آن صادرات فرش دستباف است و اگر فرش زیر نظر میراث فرهنگى اداره شود این مقوله دچار یک نوع غفلت از آن مى شود و این یک ضربه بزرگ به فرش اصیل ایرانى است. این گزارش حاکى است که ارزش فرشهاى صادراتى ایران در دوازده ماهه سال ۱۳۸۷ معادل ۴۲۲‎/۵ میلیون دلار و در دوازده ماهه سال ۸۸ به ۴۹۳‎/۵ میلیون دلار بوده است و میزان وزنى این فرشهاى صادراتى ۷‎/۹ هزار تن بوده است. یعنى میزان ارزش صادرات فرش دستباف ایران در سال ۱۳۸۸ نسبت به سال پیش از آن ۱۶‎/۸ درصد رشد داشته است.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد